جستجو

اجرای نمای سنگی به روش تر و خشک

اجرای نمای سنگی به روش تر و خشک

فهرست مطالب

اجرای انواع نماهای سنگی از گذشته جزو نماهای زیبا و مقاوم محسوب می‌شوند، این نوع نما علاوه بر استحکام و مقاومت، بر زیبایی ساختمان نیز می‌­افزایند و جلوه و شکوه زیادی را به نما می‌بخشد، همچنین از جمله مزیت هایی که نمای سنگی دارد این است که می تواند به صورت تک و چند مصالحی اجرا شود، برای مثال می توان نمای سنگی را همراه با مصالحی همچون آجر، شیشه، فلز، کامپوزیت و … اجرا کرد. نمای سنگی از جمله نماهایی به حساب می آید که به دو روش قابلیت اجرایی دارد، خشک و تر (ملاتی) که هر یک دارای روش های متفاوتی است که در ادامه با هر دو روش آشنا می شویم.

روش تر (ملاتی)

متداول‌ترین اجرای نما سنگی، روش ملاتی است. شاید برایتان جالب باشد، اما روش تر (ملاتی) از روش‌­های سنتی اجرای نماي سنگي ساختمان، به شمار می‌آید و از گذشته تاکنون از این روش اجرایی در نمای سنگی استفاده می‌شود. در این روش ابتدا سنگ‌ها در اندازه‌های مشخص توسط قلاب‌هایی در جای خود شاقول و تراز می‌شوند. سپس فاصله بین سنگ و دیوار که چیزی حدود ۲تا ۳ سانتیمتر است با ملات ماسه سیمان با عیار سیمان ۴۰۰ کیلوگرم در مترمکعب پر می‌شود.

روش تر در چند نوع قابل اجرا است.

انواع روش تر
  • اسکوپ کردن
  • اسکوپ آماده یا چنگک اسکوپ
  • اسکوپ کششی
  • پیچ و رول پلاک

روش خشک

در سال­‌های اخیر اجرای نمای سنگی با استفاده از روش خشک در نمای رومی و نمای کلاسیک طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ از این روش ابتدا در اجرای نمای سنگی برج­‌های ایالات متحده استفاده شده است.

مراحل اجرای نمای سنگی به روش خشک به شرح زیر است:

  • شاسی‌کشی سطح نما
  • اجرا و نصب گیره پین‌دار بر روی دیوار برای نگهداری قطعات سنگ
  • نصب سنگ به صورت کشویی بر روی شاسی

در این روش، ابتدا سطح نما را شاسی کشی می کنند و سپس با نصب گیره پین دار در پشت سنگ، سنگ را به صورت کشویی وارد شاسی می نمایند. اجرای نمای سنگ ساختمان به روش خشک جزو اجراهای مدرن به شمار می‌رود، برای اجرای نمای سنگی به صورت خشک از مجریانی کمک بگیرید که کاربلد باشند و تخصص اجرای نمای سنگی به روش خشک را داشته باشند.
از جمله مزایای اجرای نمای سنگی به روش خشک می‌توان به سرعت اجرایی بالا، دوام بالا و کمترین پرتی مصالح اشاره کرد. تنها عیب این روش نسبت به روش ملاتی این است که در روش خشک نمی توان به سادگی نماهای کلاسیک و شکسته را اجرا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *