جستجو

استفاده از سنگ در ساختمان

استفاده از سنگ در ساختمان

فهرست مطالب

در عصر حاضر باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی استخراج سنگ‌ها از معدن آسان‌تر شده است؛ بنابراین دسترسی به سنگ راحت‌تر شده و کاربرد آن به‌عنوان مصالح ساختمانی به طرز چشمگیری افزایش‌یافته است. سنگ‌ها دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند که قابل‌مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نمی‌باشند؛ همین ویژگی‌ها باعث شده است که سنگ را جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی بدانیم.

می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها را در دوام و مقاومت بسیار بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه‌ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیرقابل‌نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و بسیاری از موارد دیگر دانست.

ویژگی‌های سنگ ساختمانی

  • بافت سنگ

سنگ باید ساختمانی سالم داشته باشد، به‌طوری‌که شیار، ترک و رگه‌های سست نداشته باشد و بدون پوسیدگی و یکدست و یکنواخت باشد.

  • جذب آب

سنگ ساختمانی نباید قابلیت جذب آب زیاد را داشته باشد، بنابراین نباید در آب متلاشی و حل شود.

  • پاکیزگی

سنگ ساختمانی نباید آلوده به مواد طبیعی و مصنوعی باشد، درواقع باید کاملاً تمیز در دسترس باشد.

  • پایداری سنگ در برابر عوامل محیطی

سنگ طبیعی باید شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط را تحمل نماید؛ لذا باید در برابر باد، یخ‌بندان، تغییرات دما و در صورت وجود جریان آب و همه عوامل فرسایش مقاومت کند.

  • پایداری مکانیکی

تاب فشاری برای قطعات باربر نباید کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد.

استفاده از سنگ در ساختمان
استفاده از سنگ در ساختمان

انواع سنگ ساختمانی

به‌طورکلی سنگ‌ها ازنظر طرح، رنگ، جنس و کیفیت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که شرح چند مورد از کاربردی‌ترین‌های آن شامل:

۱. سنگ مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی آهکی به رنگ سفید و شفاف است که در برابر شرایط جوی تا حد خوبی مقاوم است، ولی به دلیل امکان هوازدگی در برابر شرایط آب‌وهوایی و احتمال کدرشدن تحت تابش نور عمدتاً در داخل ساختمان به کار می‌رود؛ به طور معمول برش این سنگ در جهت موازی و عمود بر لایه‌ها است که زیبایی چشم نوازی را ایجاد می‌کند. همچنین تنوع رنگ، قابلیت سابش و صیقل فوق‌العاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سنگ است که آن را جزء سنگ‌های گران‌قیمت دسته‌بندی کرده است.

۲. سنگ گرانیت

گرانیت جزء سنگ‌های آذرین با منشأ آتشفشانی است که از سختی و استحکام قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است. جالب است بدانید که از این سنگ به‌عنوان یکی از بهترین پوشش‌های کف برای ساختمان‌ها نام‌برده می‌شود که درعین‌حال می‌توان از اندر نمای بیرونی ساختمان‌ها بخصوص در مناطق بسیار سرد به‌عنوان یک سنگ بادوام با درصد نفوذ کم آب و میزان انبساط و انقباض کم استفاده نمود. از طرف دیگر باتوجه‌به قیمت بسیار مناسب این سنگ و دوام آن و ثباتی که در رنگ خود دارد می‌توان آن را به‌عنوان یک سنگ نمای بسیار ایده‌آل در نظر گرفت.

۳. سنگ تراورتن

سنگ تراورتن ازجمله سنگ‌هایی است که به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های مورداستفاده چه در نمای بیرونی ساختمان و چه در دکوراسیون داخلی ساختمان شناخته می‌شود. کاربرد سنگ تراورتن به طور معمول در نمای ساختمان، کف‌پوش، پله، سرویس‌های بهداشتی و سایر موارد دیگر است. ازجمله معروف‌ترین سنگ‌های تراورتن، سنگ تراورتن عباس‌آباد است که در کل دنیا شناخته شده است.

این سنگ دارای طرح ابر و بادی و موجدار است و از قابلیت برش‌کاری فوق‌العاده‌ای برخوردار هست. سنگ عباس‌آباد برای استفاده در نماکاری ساختمان و لابی هتل‌ها گزینه‌ای بسیار ایده‌آلی است. درباره‌ی ویژگی‌های این محصول نیز می‌توان مطرح کرد که باتوجه‌به تخلخل بالایی که این نوع سنگ دارد از آن می‌توان به‌عنوان یک عایق طبیعی نیز استفاده کرد. سنگ تراورتن در مقایسه با سنگ گرانیت قیمت مناسب‌تری دارد؛ ازاین‌رو استفاده از آن نیز رایج‌تر است.

ویژگی‌های تراورتن

  • مقاومت بالا
  • زیبایی و قیمت مناسب
  • برش و صیقل‌پذیری ایده‌آل
  • وجود تخلخل جهت چسبیدن به ملات

۵. سنگ کوارتز

سنگ کوارتز نوعی سنگ دگرگونی بسیار سخت است که در اثر فشار و گرمای بسیار زیادی که به ماسه‌سنگ در لایه‌های زمین واردشده به وجود آمده است. این سنگ سطحی زبر و سخت و درعین‌حال بلوری دارد و می‌توان آن را در رنگ‌های قرمز، خاکستری و قهوه‌ای دید. از طرفی کوارتز سنگی با ظاهری شبیه مرمریت اما با مقاومت بیشتر و از طرف دیگر مشابه گرانیت ولی سخت‌تر از آن است. لازم به ذکر است که قیمت سنگ کوارتز نسبت به سایر سنگ‌ها پایین‌تر است.

۶. سنگ مرمریت

برخلاف آنچه ممکن است در اولین لحظه که نام این سنگ را می‌شنوید به ذهنتان برسد باید اذعان کنیم که سنگ مرمریت هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارد. جالب است بدانید که این نوع سنگ آب را جذب نمی‌کند؛ اما در برابر هوازدگی و باران های اسیدی مقاومت کمی دارد که همین مقاومت کم باعث شده که این سنگ تنها در داخل ساختمان به کاربرده شود. همچنین لازم به ذکر است که سنگ های مرمریت خود به سه دسته سنگ چینی، سنگ کریستال و سنگ ابری دسته بندی می شوند. دراین بین سنگ مرمریت کریستال بافتی دانه درشت و بلورین دارد و سنگ مرمریت ابری نیز از نوارهای غیر موازی حاصل از تجمع کانی های روشن و تیره تشکیل می شود.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم حالا میدانیم که سنگ‌ها مصالح پرکاربردی هستند و می‌توان از آنها در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد؛ این را به خاطر داشته باشید که پیش از استفاده از سنگ‌ها درباره ویژگی آن‌ها تحقیق کنید تا انتخاب درستی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *