جستجو

اصول طراحی نمای ساختمان

اصول طراحی نمای ساختمان

فهرست مطالب

اصول طراحی نمای ساختمان یکی از مهم ترین بخش های ساختمان سازی است. برای اینکه بتوانید طراحی نمای ساختمان را به بهترین شکل انجام دهید باید فاکتور هایی را در نظر بگیرید و اصولی این کار را پیش ببرید. به عنوان مثال انتخاب متریال مناسب،رنگ و طرح نما از عوامل مهمی است که در انتخاب طراحی نمای ساختمان باید در نظر داشته باشید. روند طراحی نمای ساختمان چنانچه بی اهمیت خوانده شود می تواند هویت ساختمان و البته هویت شهر و منظر شهری را زیرسوال ببرد. در نتیجه طراحی نمای ساختمان نه تنها بر روی خود ساختمان بلکه بر روی منظر شهری نیز تأثیر گذار است. 

مهم ترین اصول و نکات در روند طراحی نمای ساختمان

توجه به اقلیم منطقه یکی از نکات بسیار مهم در روند طراحی نمای ساختمان می باشد. اقلیم منطقه بر روی سبک طراحی و انتخاب متریال تأثیر مستقیم می گذارد. به عنوان مثال برای مناطق سردسیر باید نمایی طراحی و اجرا شود که عایق مناسبی برای حرارت باشد. متریال مورد استفاده نیز باید در برابر تغییرات دمایی و یخبندان مقاومت لازم را داشته باشد.

یکی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار بر زیبایی منظرشهری، نمای ساختمان های شهر است. اهمیت این موضوع اینقدر زیاد است که شهرهای مهم مثل تهران، مشهد و… کمیته ای به نام کمیته نما در شهرداری ها تشکیل داده اند و بسیاری از مناطق شهر باید طبق ضوابط این کمیته های نما روند طراحی نمای ساختمان را طی کنند.

از اصول و ضوابط طراحی نما که بگذریم سلیقه کارفرما نیز اهمیت خیلی خیلی زیادی در روند طراحی نمای ساختمان دارد. خیلی از کارفرمایان دوست دارند که نمایی خاص و متفاوت را طبق سلیقه خودشان برای ساختمان اجرا کنند، طراحان نمای ساختمان در روند طراحی نما باید سلیقه کارفرما را نیز وارد روند طراحی نما کنند.

بهتر است که در روند طراحی نمای ساختمان از به کارگیری عناصر بسیار زیاد و ایجاد یک نمای شلوغ جلوگیری شود. استفاده از عناصر زیاد و شلوغ کاری در نما مطمئنا زیبایی و جذابیت نما را تحت تاثیر قرار می دهد. حفظ تعادل و سادگی یکی از راه های ایجاد نماهای جذاب و دوست داشتنی است که در اجرا نیز هزینه های زیادی را به کارفرما تحمیل نمی کند.

رنگ در نما به گونه ای نیست که بعد از طراحی بخش های مختلف طراح بخواهد رنگ را به نما اضافه کند! بلکه باید در روند طراحی نمای ساختمان به این موضوع مهم توجه کامل را داشته باشد. اگر رنگ تناسب نداشته باشد در نما، حتی بهترین متریال ها با بهترین کیفیت ها هم نمی توانند جذابیت نما را به نمایش بگذارند.

توجه به ایده های جدید و خلاقانه نیز یکی از موضوع هایی می باشد که می تواند در روند طراحی نمای ساختمان بسیار کمک کننده برای طراح باشد. یکی از ایده هایی که در سال های اخیر توجه زیادی به آن شده است استفاده از متریال های ترکیبی در نمای ساختمان است. ترکیب متریال مختلف در کنار یک طراحی زیبا می تواند نمایی خاص و منحصر به فرد را ایجاد کند.

انتخاب درست و صحیح یک متریال مناسب به مراتب بسیار مهم تر و با اهمیت تر از روند طراحی نمای ساختمان است. به دلیل این که اگر شما یک متریال مناسب را انتخاب نکنید هرچقدر هم که طراح نمایی خاص و بی نظیر را برای شما طراحی کند، در نهایت بعد از مدتی پروژه با شکست روبرو خواهد شد. پس چه بهتر که قبل از شروع روند طراحی نمای ساختمان بهترین متریال طبق شرایط پروژه انتخاب شود و مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از رایج ترین متریال ها برای نمای ساختمان سنگ است که در مقاله سنگ های ساختمانی مناسب نمای خارجی به معرفی آنها پرداختیم.

سلما نمای ساختمان در شب ها هم بسیار با اهمیت است و این نورپردازی است که می تواند توجه افراد را در شب به ساختمان جلب کند. در ضمن نورپردازی مناسب نما در زیبایی هر چه بیشتر منظر شهری نیز تأثیرگذار است. 

تراورتن عباس آباد

سبک های طراحی نمای ساختمان

سبک مینیمال

در سب; مینیمال از کمترین عناصر در روند طراحی استفاده می شود و طراحان سعی می کنند که با کمترین استفاده از عناصر، بیشترین بهره را برده و مفهوم را برسانند.

سبک مدرن

از مهمترین اصول در معماری مدرن این است که همه بخش ها باید در این معماری دارای کاربری باشد. سطوح کاملا ساده طراحی می شوند و کاربری واضح و روشنی دارند. در این سبک صرفا تزئین وجود ندارد. در طراحی های نماهای مختلف بیشترین تغییر، تغییر متریال های نما می باشد. از اولین متریال هایی که در این سبک استفاده می شدند می توان شیشه و فلز را نام برد. البته امروز مصالح و متریال های مختلفی در این سبک استفاده می شوند.

سبک کلاسیک

معماری کلاسیک به طور کلی سبکی است که از دوره های تاریخی روم و یونان باستان الهام گرفته شده است. معماری و سبک کلاسیک در بسیاری از کشور های دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و در هر کشور معمولا با ویژگی های ملی همان کشور ترکیب و غنی شده است.

سبک معاصر یا پهلوی

الگوی طراحی در سبک پهلوی ( معاصر ) معماری ایران باستان می باشد و سبکی برونگرا می باشد. البته الگوی این سبک معماری ایران باستان است اما همزمان تحت تأثیر معماری مدرن نیز قرار گرفته است. طراحی و اجرای نما با این سبک با استفاده از عناصر خطی – عمودی استفاده می شود.

سبک نئوکلاسیک

برای طراحی نمای ساختمان نئوکلاسیک، باید با سبک نئوکلاسیک و جزئیات طراحی آن آشنا باشید. در سبک نئوکلاسیک از سمبل­ های شاخص دوران کلاسیک استفاده شده ولی جزئیات کمتری در آن به کار رفته. در واقع نمای نئوکلاسیک به پرکاری و شلوغی سبک کلاسیک نیست. ولی در مقایسه با سبک مدرن کمی شلوغ ­تر به نطر می ­رسد.

اصول کلی طراحی نمای ساختمان

علاوه بر اصولی که در بخش قبلی بیان کردیم و باید با توجه به شرایط اختصاصی هر ساختمان، رعایت شود. برخی از اصول کلی طراحی نما عبارتند از:

تقارن

تقارن یکی از راه­ های برقراری توازن در هر نوع طراحی است. در طراحی نمای ساختمان هم لازم نیست همیشه طرح نما متقارن باشد. ولی وجود توازن ضروری است. هرچند در برخی از نماهای ساختمان مانند طراحی نمای کلاسیک و یا رومی نیاز به وجود تقارن ضروری است.

پیوستگی و انسجام

وقتی به یک ساختمان نگاه می­ کنیم باید در کلیت آن پیوستگی را ببینیم. پیوستگی هم از طریق فرم و شکل نما و هم در شکل و بافت باید دیده شود. وجود پیوستگی بین طبقات مختلف و هم در یک طبقه بین بخش ­های مختلف نما ضروری است.

عنصر شاخص

شاید در طراحی نمای برخی از ساختمان­ ها نیاز به یک بخش برجسته وجود داشته باشد. برجسته کردن یک بخش باعث جلب توجه آن نسبت به قسمت­ های دیگر می ­شود.

سادگی

یکی از اصول طراحی نما رعایت سادگی است. سادگی یکی از ویژگی­ هایی است که باید در عین حال که به همه اصول دیگر می­ پردازید، موضوع سادگی را هم در نظر بگیرید. سادگی بخشی از زیبایی نما را ایجاد می­ کند. استفاده از متریال یکدست و رعایت تنوع و همچنین شکل و فرم­ متناسب با ساختمان، به ایجاد سادگی کمک می­ کند.

سخن پایانی

در طراحی هر نوع نمایی رعایت اصول مربوط به آن باعث زیباتر شدن و استحکام بالای نمای ساختمان خواهد شد. نکات مهم اصول طراحی نمای ساختمان را در این مطلب بیان کردیم و پیشنهاد می کنیم که طراحی و اجرای اصولی نمای ساختمان را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *