جستجو

تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی

تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی

فهرست مطالب

تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی در چیست؟ میدانیم که از انواع سنگ‌ها در بخش‌های مختلفی در طراحی دکوراسیون استفاده می‌شود که این بخش‌ها می‌توانند در طراحی نمای داخلی، نمای خارجی، محیط بیرونی و یا فضای داخلی ساختمان باشند. به‌صورت‌کلی سنگ‌ها به دو دسته سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی تقسیم می‌شوند که تفاوت‌هایی میان این دو نوع وجود دارد. سنگ‌های طبیعی و مصنوعی بسیار شبیه به هم هستند، اما درعین‌حال تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

سنگ طبیعی چیست؟

سنگ طبیعی همانطور که از نامش پیداست؛ نشان می دهد که این نوع سنگ به طور طبیعی دردل طبیعت و در نتیجه فرآیندهای طبیعی شکل گرفته است. سنگ های طبیعی از نظر رنگ و شکل و بافت تفاوتهای قابل توجهی با سنگ های مصنوعی دارند. این سنگ ها به دلیل طرح و بافت خاصی که دارند انتخابی منحصربفرد به شمار می روند؛ زمانی که سنگ های طبیعی را برای ساختمان خود انتخاب می کنید می توانید از این موضوع مطمئن باشید که هیچ نمونه مشابهی ازآن در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی سنگی ساخته دست بشر است که در فضایی کنترل شده بوجود می آید، از این رو سنگ های ساخت دست بشر را می توان به هر شکل و رنگ دلخواهی پیاده کرد و هم چنین به دفعات لازم طرح موردنظر را کپی کرد. در این صورت برخلاف سنگ های طبیعی که از هر شکل و طرح آن تنها یک عدد موجود می باشد در سنگ های مصنوعی از یک طرح بی نهایت می توان بدست آورد.

تفاوت سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی

  • شکل ظاهری

یکی از بارزترین تفاوت های بین سنگ های طبیعی و سنگ های مصنوعی در شکل ظاهری آنها است؛ انواع سنگ مصنوعی دارای ظاهر متفاوتی از انواع سنگ طبیعی هستند و ازآنجایی‌که سنگ مصنوعی به‌وسیله بشر ساخته می‌شود، انواع طرح‌ها و رنگ‌ها را می‌توان در آن ایجاد کرد. اما با وجود اینکه سنگ‌های طبیعی را نمی‌توان طراحی کرد، خود آن‌ها از طرح‌های بی‌نظیری بهره‌مند هستند و هر قطعه از آن‌ها دارای ظاهر متفاوتی از دیگری است و نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت کاملاً مشابه یافت.

زمانی که تصمیم به انتخاب سنگ طبیعی گرفتید با دنیای بزرگی از رنگ ها، طرح ها، سایه ها و…مواجه می شوید. در صورتی که در سنگ های مصنوعی با تکرار رنگ ها مواجه هستید. در مقایسه قیمت این دو ماده سنگ های طبیعی به علت خاص بودن و طبیعی بودن از قیمت بالاتری برخوردار هستند. از نظر نصب نیز سنگ های مصنوعی آسانتر از سنگ های طبیعی نصب می شوند و هزینه نصب آنها نیز کمتر است.

  • دوام

یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی تصمیم‌گیری در خصوص خرید انواع سنگ‌ها، دوام آن سنگ است. در این خصوص انواع سنگ طبیعی دارای دوام بالاتری هستند و برای ساخت بناهای ماندگار، استفاده از این نوع سنگ گزینه مناسب‌تری است. در این صورت بنای مورد نظر تا قرن‌ها پا برجا خواهد ماند.

  • میزان تطبیق‌پذیری

از دیگر مسائلی که باعث تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی می‌شود، این است که میزان تطبیق‌پذیری انواع مصنوعی در مقایسه با نوع طبیعی بیشتر است و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را بر روی بسترهای مختلف استفاده کرد و یا آن‌ها را بر اساس شرایط مختلف تهیه نمود. همچنین لازم به ذکر است که این نوع را می‌توان برای مکان‌های مختلفی که دارای آب‌وهوای مختلف هستند نیز استفاده کرد.

  • عایق بودن در برابر آب و حرارت

نکته دیگری که در رابطه با تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی باید گفته شود موضوع عایق بودن است. انواع سنگ طبیعی یک عایق حرارتی هستند که برای نصب آن‌ها نیازی به زیرسازی نیست اما انواع مصنوعی به دلیل تراکم بسیار بالا در برابر نفوذ آب مقاوم هستند و در این خصوص به‌صورت نفوذناپذیر می‌باشند.

با توجه به مطالب گفته شده درباره ی تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی می‌توان به این نتیجه رسید که سنگ‌های طبیعی انتخاب مناسبی برای افرادی است که مایل به داشتن نمایی جذاب و در عین حال طول عمر بالا هستند. علاوه بر ظاهر ساختمان و دوام آن قیمت سنگ‌ها مسئله ی مهمی است که سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی قیمت پایین تری دارد؛ اما باید در نظر داشت که با انتخاب سنگ مصنوعی ظاهری معمولی و مصنوعی به نمای ساختمان می‌بخشیم و نمای ساختمان از دوام کمتری نیز برخوردار می‌شود. پس پیشنهاد می‌کنیم با پرداخت هزینه ی بیشتر نمایی زیبا و ماندگار به ساختمان خود بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *