جستجو

تفاوت سنگ نما با آجر نما

تفاوت سنگ نما با آجر نما

فهرست مطالب

تفاوت سنگ نما با آجر نما در چیست؟  این سوال یکی از سوالاتی است که همه افرادی که قصد انجام نمای ساختمان خود را داشته‌اند با آن روبرو شده‌اند. اگر سری به بازار مصالح برای نمای ساختمان بزنید حتما متوجه می‌شوید که دو گزینه‌ي اصلی شما سنگ نما و آجر نما هستند که به آن‌ها نمای سنگی و نمای آجری نیز می‌گویند. بسته به اینکه معیار شما برای انتخاب چیست و چه مقدار بودجه برای این کار در نظر گرفته‌اید، یکی از این دو برای شما مناسب خواهند بود. مسلما باید پیش از انتخاب مزایا و معایب هر یک را بدانید.

سنگ نما

نمای سنگی با دو روش خشک و تر برای نمای ساختمانی اجرا می‌شود که در مقاله‌ی نحوه‌ی اجرای نمای سنگی به روش تر و خشک کامل به آن پرداختیم. اگر نگاهی به نمای ساختمان‌های امروزی داشته باشید متوجه می‌شوید که تعداد بسیار زیادی از این نماهای ساختمانی از جنس سنگ هستند. البته سنگ‌هایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند خود دارای تنوع زیادی از جنس و رنگ و کیفیت هستند.موضوع مهمی که در استفاده از سنگ چه در داخل ساختمان و چه برای نمای ساختمان وجود دارد این است که بدانید از چه سنگی در چه جایگاهی استفاده کنید.

ویژگی های نمای سنگی

  • تنوع رنگ و طرح

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب سنگ‌هایی که برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود این است که تنوع رنگی و طرحی بسیار زیادی دارند به شکلی که می‌توانند تمامی سلایق را از خود راضی نگه دارند. شما می‌توانید طرح و رنگ این سنگ‌ها را متناسب با دیگر متریال و مصالح استفاده شده در ساختمان انتخاب کنید.

  • عدم تغییر رنگ

یکی از مشکلات مهمی که در انواع نماهای ساختمانی وجود دارد این است که بعد از گذشت مدت زمانی و  در برابر پدیده‌های طبیعی مثل نور خورشید و باران و … دچار تغییر رنگ می‌شوند. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب نماهای سنگی این است که بعد از گذشت مدت زمانی تغییر رنگ نمی‌دهند و پدیده‌های طبیعی نمی‌تواند تاثیری بر روی رنگ آن داشته باشد.

  • استحکام و مقاومت بالا

استحکام و مقاومت این نماهای ساختمانی بسیار بالا است. این موضوع به دلیل ماهیت جنس خود سنگ است. به همین دلیل این موضوع باعث می‌شود که طول عمر نماهای سنگی بسیار بیشتر از سایر نماهای ساختمانی باشد.

  • هزینه نگهداری پایین

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که برای نمای ساختمانی باید بررسی شود هزینه نگهداری آن است. از آنجایی که نماهای سنگی نیاز به مراقبت خاصی ندارند، پس هزینه نگهداری آن‌ها نیز پایین است. این موضوع می‌تواند قیمت بالای بعضی از سنگ‌های نما را توجیه کند.

  • قابل اجرا در همه سطوح

اما از دیگر ویژگی‌های خوب نماهای سنگی این است که می‌توان از آن برای نمای هر سطحی استفاده کرد. در واقع هیچ فرقی نمی‌کند که نمای شما ساده، طرح دار، دایره یا از طرح‌های خاص و پیچیده باشد. شما می‌توانید هر طرحی از نما را با استفاده از سنگ بپوشانید.

تفاوت سنگ نما با آجر نما
تفاوت سنگ نما با آجر نما

آجر نما

آجر، یکی از اصلی‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی است. درحالی‌که تا چند دهه‌ی پیش، نوع مناسب نمای این متریال تنها به آجرسه‌سانتی محدود می‌شد؛ اما سال‌هاست که آجرهای مناسب نما با ظاهر متفاوت از لوکس و اروپایی گرفته تا اسپرت و سنتی به بازار آمده‌اند. آجر نما از نظر کاربرد، خود به چند نوع داخلی، بیرونی، شومینه و غیره تقسیم می‌شود که نوع بیرونی آن از نوع خاصی از خاک رس فرآوری و غنی‌شده با انواع مواد معدنی و اکسید فلزات ساخته می‌شود که در بسیاری مواقع، خاصیت نسوز نیز دارد. به همین دلیل به این آجر، آجر نسوز نیز گفته می‌شود. آجر نما در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و بافتی سه‌بعدی به دیوار شما می‌دهد.

ویژگی های نمای آجری

  • استحکام و مقاومت بالا 

آجرهایی که در نماهای ساختمانی استفاده می‌شوند دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند. این موضوع باعث می‌شود که طول عمر نمای ساختمان افزایش پیدا کند.

  • عدم نیاز به تجهیزات تخصصی و ویژه 

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب نماهای آجری این است که برای نصب آن‌ها به هیچ تجهیزات ویژه و تخصصی نیاز نیست. 

  • مواد اولیه در دسترس 

مواد اولیه در دسترس برای ساخت انواع آجرهای نما، یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی است که می‌توان با استفاده از آن نماهای آجری زیادی را تولید کرد.

  • قیمت مناسب

از آنجایی که مواد اولیه آجرهایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند بسیار در دسترس هستند در نتیجه قیمت این آجرها نیز مناسب و ارزان خواهد بود. به صورت کلی آجر یکی از متریال و مصالح ارزان در ساخت انواع ساختمان‌های مختلف است. البته قیمت آجر نما با توجه به نوع آجر متفاوت خواهد بود. قاعدتاً بعضی از این آجرها کیفیت بالاتری دارند که متناسب با آن نیز قیمت آن‌ها بیشتر از سایر آجرهای نما خواهد بود.

  • قابل اجرا در تمامی اقلیم های آب و هوایی

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب آجر نماها این است که می‌توان از آن در هر نوع آب و هوایی استفاده کرد. به همین دلیل است که اگر شما به هر شهری در ایران سفر کنید می‌توانید ساختمان‌هایی با نماهای آجری را ببینید.

  • استحکام و مقاومت بالا در برابر آتش سوزی

از آنجایی که آجرنماها معمولاً از نوع آجر نسوز هستند استحکام و مقاومت زیادی در برابر حرارت و آتش سوزی دارند. این موضوع یکی از ویژگی‌هایی است که افراد زیادی تمایل دارند که از نماهای آجری به خصوص در مناطق گرمسیر استفاده کنند.

  • عدم نیاز به دانش و تخصص خاص برای نصب

نصب و اجرای این نماهای ساختمانی بسیار ساده و راحت است و اجرای آن نیاز به دانش و تخصص خاص و ویژه‌ای ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *