جستجو

انواع سنگ ساختمانی سفید

سنگ ساختمانی سفید

فهرست مطالب

سنگ سفید ساختمانی بیشتر در نماها استفاده می‌شود و جلوه خاصی به نمای ساختمان می‌دهد؛ در حال حاضر سلیقه‌ی اکثر ساختمان‌سازان و معماران اجرای نماهای رومی، کلاسیک و یا اسپرت است که سنگ‌ موردنیاز این نماها باید دارای زمینه‌ی رنگی روشنی باشد؛ سنگ‌ها به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند که شامل تراورتن‌ها، مرمریت‌ها، گرانیت‌ها و سنگ‌های چینی است.

در تمامی این دسته‌بندی‌ها سنگ‌های زمینه روشن موجود هست؛ اما باید باتوجه‌به جنس و کاربری آنها از این دسته‌ها استفاده کرد. پس باید با هرکدام از این دسته‌ها آشنا شویم تا ببینیم بر اساس ویژگی‌هایشان چه کاربردی دارند.

سنگ‌های مرمریت

سنگ‌های مرمریت  سنگ‌هایی به‌شدت زیبا و ساب‌پذیر هستند؛ اما از مقاومت کمی در برابر تابش آفتاب برخوردار هستند و در اثر آن زیبایی و جلوه‌ی خود را از دست می‌دهند همچنین این سنگ تخلخل پایینی دارد و احتمال جداشدن از ملات و سقوط آن وجود دارد.

تراورتن عباس آباد

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت که سنگی آتشفشانی است که از سردشدن ماگماها به وجود می‌آید سنگی محکم و بادوام بوده و جذب آب پایینی دارد؛ اما این سنگ بسیار متراکم بوده و میزان تخلخل پایین موجب شده تا چسبندگی خیلی کمی به ملات ساختمان داشته باشد و انتخاب مناسبی برای نمای ساختمان‌های مرتفع محسوب نمی‌شود همچنین نمی‌توان به‌راحتی مثل سایر سنگ‌های ساختمانی سنگی با زمینه‌ی رنگی کاملاً سفید و یکدست از آن تهیه کرد.

سنگ‌های چینی

سنگ‌های چینی  که اسم آن مربوط می‌شود به صدایی که هنگام ضربه‌زدن به آن به گوش می‌رسد این سنگ به‌خاطر زمینه‌ی رنگی سفید و روشن خود بسیار طرف‌دار دارند؛ اما از این سنگ اغلب برای کف‌پوش ساختمان و یا دیوار‌های داخلی سازه استفاده می‌شود این سنگ به‌خاطر هاله‌ها و خطوطی که دارد به‌صورت فورمچ و بوک‌مچ کار می‌شود و ازجمله سنگ‌های مناسب فضاسازی به‌حساب می‌آید.

تراورتن عباس آباد
سنگ ساختمانی سفید

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن  سنگی رسوبی بوده که اغلب در نزدیکی چشمه‌های آبگرم به وجود می‌آِید که بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می‌شود این سنگ خصوصیات منحصربه‌فردی دارد که موجب فروش بالا و مصارف زیاد آن شده است. از ویژگی‌های این سنگ می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • سنگی بادوام و محکم
  • دارای زمینه‌ی رنگی روشن از سفید تا کرم روشن
  • ساب‌پذیری بالا
  • متخلخل و چسبنده به ملات
  • جذب آب پایین
  • مقاوم در برابر تابش آفتاب
  • مقاوم در برابر تغییرات دمایی
  • مقاوم در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی

در انتخاب سنگ ساختمانی سفید، سنگ تراورتن به دلیل مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم بسیار محبوب و پرکاربرد است؛ خصوصاً با رونق‌گرفتن نماهای رومی و کلاسیک سنگ تراورتن سفید را بیشتر  در نماها می‌بینیم؛ تراورتن عباس‌آباد، آتشکوه و دره بخاری از تراورتن‌های سفید و محبوب این دسته سنگ به شمار می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *