جستجو

چه سنگی برای نمای خارجی مناسب است؟

چه سنگی برای نمای خارجی مناسب است؟

فهرست مطالب

سنگ نما از رایج‌ترین نماهایی که برای هر ساختمان استفاده می‌شود. اصولا در مکان‌های مختلف شرایط آب و هوایی مختلفی وجود دارد که برای سبک‌های مختلفی همچون مدرن، رومی، مینیمال و… از سنگ‌های متنوع استفاده می‌کنند. انتخاب کردن یک سنگ مناسب نکته بسیار مهمی است و بایستی اطلاعات درستی راجع به انواع سنگ‌ها داشته باشید. در ادامه به معرفی سنگ‌های مناسب نمای خارجی ساختمان می‌پردازیم.

ویژگی‌های سنگ نمای خوب

دوام و ماندگاری:

زمانی که یک سنگ را انتخاب می‌کنید باید به مقاومت و میزان دوام آن در برابر شرایط جوی مختلف همچون فشار یا ضربه توجه کنید. اساسا هر سنگ با توجه به کانی‌های تشکیل‌ دهنده‌ای که دارد و یا ساختارش از مقاومت‌های متفاوتی بهره می‌برند.


شرایط جوی مختلف:

مناطقی که از سنگ‌های نما استفاده می‌کنند به سه دسته سرد سیری، گرم سیری، مناطق شرجی تقسیم بندی می‌شوند که برای هر کدام از آن‌ها بایستی سنگ مناسبی را انتخاب کنید. برای مثال برای مناطق سرد سیر می‌توان که از سنگ چینی، سنگ تراورتن، سنگ گرانیت استفاده کرد. اما گزینه‌های مناسب برای مناطق گرم سیر سنگ تراورتن و چینی هستند و نباید از سنگ‌های گرانیتی استفاده کرد چرا که گرما را در خود ذخیره می‌کنند. و اما بهترین گزینه برای مناطق مرطوب و شرجی سنگ تراورتن است.

مقاومت در برابر باران‌های اسیدی و آلودگی:

این مورد در شهرهای صنعتی مخصوصا شهرهای گزینه بسیار مهمی است و نباید نادیده گرفته شود. نفوذ آلودگی به داخل نما وجود دارد و در نهایت با نمایی کدر و کثیف مواجه خواهید شد. دو سسنگ گرانیت و چینی به راحتی تمیز می‌شوند اما از نظر اقتصادی به صرفه نخواهند بود. سنگ‌هایی که گزینه بسیار مناسبی برای مناطق صنعتی هستند تراورتن‌های تیره همچون تراروتن خرمایی هستند.


همخوانی با معماری ساختمان:

برای نمای‌های مختلف همچون رومی و مدرن و… از سنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود که بهترین راه حل این است که یک سنگ مناسب با جلوه‌ای زیبا برای نمای ساختمان استفاده شود.


چسبندگی به نما:

برای نصب سنگ‌های مختلف از دوغاب سیمان و یا اسکوپ استفاده می‌شود.

تراورتن عباس آباد

فراوری صیقلی مناسب‌تر است یا چرمی؟

رایج‌ترین سنگ نمایی که می‌توان به آن اشاره کرد سنگ تراورتن صیقلی است که با تابش نور خورشید یا از فاصله دور بسیار زیبا به نظر می‌رسد. دلیل آن این است که در فراوری صیقلی به براق کردن سطح سنگ می‌پردازند و منجر به منعکس شدن نور می‌شوند.

اما در فاصله‌های نزدیک زیبایی سنگ چرمی بیشتر مشاهده می‌شود و اگر آن را در نمای ساختمان استفاده کنند برجستگی‌ آن و زیبایش از فاصله دور به چشم نمی‌خورد. بنابراین از دور نمای هر ساختمان مشاهده می‌شود در این صورت لازم است که نمای دور زیبایی بیشتری داشته باشد. با  توجه به آن چه که گفته شد بهتر است که سنگ‌های پرداخت چرمی را برای نمای دیواره داخلی و سنگ کف استفاده کرد و یا این که فقط قسمت‌هایی از نمای بیرونی را سنگ کرد.

در پرداخت صیقلی معمولا سطح سنگ بسیار صاف و یکدست خواهد بود، در این صورت با بارش باران به راحتی از سطح سنگ به پایین هدایت می‌شود. در صورتی که در پرداخت چرمی طرح‌ها و رگه‌های برجسته‌تر سنگ دیده  می‌شود آب بیشتر گیر می‌کند. اصولا سنگ‌هاای چرمی بیشتر آلودگی را جمع می‌کنند که تمیز کردن آن‌ها دشوار خواهد بود اما سنگ‌های صیقلی بخاطر سطح صافی که دارند آلودگی کمتربه آن‌ها نفوذ می‌کند و در عین حال تمیز کردن آن بسیار راحت‌تر خواهد بود.

مزایای استفاده از سنگ در نما

  • در برابر فشار از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • این سنگ‌ها ضد حریق هستند.
  • در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند.
  • رنج قیمتی در نظر گرفته شده برای آن‌ها بسیار وسیع است که تمام افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
  • در برابر اشعه‌های مضر خورشید همچون ماوراء بنفش کاملا مقاوم هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *