جستجو

کاربردهای سنگ ساختمانی

کاربردهای سنگ ساختمانی

فهرست مطالب

سنگ از گذشته تا به امروز از پرکاربردترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود. از دلایل این محبوبیت می‌توان به تنوع بالا در طرح، رنگ و نوع اجرا و تفاوت هر سنگ در میزان مقاومت و دوام آن اشاره کرد؛ ازاین‌رو بدون درنظرگرفتن نوع سنگ و کاربرد آن و همچنین ویژگی‌های هر سنگ نمی‌توان ساختمانی مناسب ساخت که علاوه بر زیبایی دارای متریال محکم و بادوام باشد.

سنگ‌های ساختمانی امروزه دارای تنوع بالایی هستند که همین تنوع زیاد می‌تواند خریدار را دچار سردرگمی و انتخاب اشتباه کند. در ادامه به کاربرد سنگ ساختمانی در بخش‌های مختلف ساختمان می‌پردازیم.

کاربردهای سنگ ساختمانی

۱. سنگ نما:

سنگی که در نمای ساختمان به کار برده می‌شود باید در برابر شرایط جوی، باران‌های اسیدی، گرما و سرما، حریق و… مقاومت بالایی داشته باشد. قابلیت سیمان‌شدگی با ملاط از دیگر شرایطی است که سنگ ساختمانی باید داشته باشد؛ جدا از نصب آسان، به علت داشتن ارتفاع در بخش بالایی ساختمان باید سنگ‌ها در شرایطی ایمن باشد و امکان جداشدن از نما را نداشته باشند. یکی از محبوب‌ترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای سنگ نماسنگ تراورتن است.

۲. سنگ پله داخل ساختمان:

پله از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است که علاوه بر ظاهر زیبا باید مقاومت بالایی داشته باشد به همین دلیل در این بخش از ساختمان باید از بهترین و با استانداردترین مصالح ساختمانی استفاده کرد. 

داشتن مقاومت بالا و سایش کم در برابر عوامل محیطی از دلایلی است که موجب شده تا سنگ از محبوب‌ترین مصالح در کاربری پله باشد.

سنگ‌های پله مورداستفاده مرمریت، گرانیت و مرمر هستند؛ مرمریت‌ها باتوجه‌به زیبایی و تنوع رنگ و طرح بیشتر از هر نوع سنگی مورداستفاده قرار می‌گیرند و نظافت و نگهداری آسانی نیز دارند. 

سنگ‌های گرانیت باتوجه‌به مقاومت بالا مناسب استفاده در پله‌ها هستند همچنین به دلیل وزن مخصوص بالایی که گرانیت نسبت به بقیه سنگ‌ها دارد که باعث می‌شود که وزن ساختمان افزایش یابد می‌گردد. 

سنگ‌های  مرمر یا اونیکس هم در برخی مواقع در سالن‌های مجلل و یا اماکن زیارتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای سنگ ساختمانی
۳. سنگ پله خارج ساختمان:

فضای بیرونی در تماس با عوامل جوی قرار می‌گیرد؛ بنابراین باید سنگی انتخاب شود که مقاومت بالایی در برابر سرما، گرما و رطوبت و یخ‌زدگی داشته باشد.

معمولاً در فضای خارجی از سنگ‌های صیقلی مرمریت استفاده نمی‌شود و برای بالابردن میزان اصطکاک روی سنگ با تیشه یا به‌وسیله بوش همر شیارهای گندمی یا مضرسی را جهت بالابردن پستی‌وبلندی روی سنگ ایجاد می‌کنند.

سنگ‌های گرانیت هم برای استفاده در محیط‌های خارجی ساختمان یا اماکن عمومی مناسب هستند به شرطی که دارای کانی‌های آهن داری و سولفیدی نباشند؛ چون این کانی‌ها با آب‌وهوا واکنش نشان داده و موجب پوسیدگی سنگ می‌گردند.

۴. سنگ کانتر آشپزخانه:

کانتر آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است که در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد.

در این میان سنگ قسمت جزیره کانتر آشپزخانه می‌بایست از متریال و مواردی انتخاب شوند که علاوه بر زیبایی و طرح منحصربه‌فرد مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی بخصوص رطوبت و مایعات داغ خنثی و روغنی و اسیدهای ضعیفی نظیر سرکه و آبلیمو داشته باشند و در مقابل موارد تیز و برنده و خش‌دار مقاومت داشته باشند و به‌راحتی لکه‌های مختلف از روی آن با سهولت تمیز شود.

برای این بخش سنگ‌های گرانیت و مرمریت و مرمر و حتی تراونیکس انتخاب می‌شود که باتوجه‌به سلایق و طرح‌های متنوع توسط طراحان داخلی ساختمان و معماران انتخاب می‌گردد. سنگ گرانیت مقاومت بالایی دارد؛ اما به دلیل ترکیبات مضر فلزی برای سلامتی توصیه نمی‌شود.

۵. سنگ روشویی:

سنگ‌هایی که برای روشویی استفاده می‌شوند باید تخلخل بسیار ناچیز و قابلیت شکل‌پذیری و تراش خوبی داشته باشند؛ بنابراین در بین انواع سنگ‌ها سنگ‌های گرانیت نمی‌توان در روشویی استفاده نمود؛ چون قابلیت تراش خوردگی را باتوجه‌به بابت فشرده خود ندارند. 

روشویی‌های سنگی به انواع کلاسیک ایستاده و یا رو کابینتی با طرح‌های گرد و یا مستطیلی تقسیم می‌شوند. یکی از مزیت‌های روشویی‌های کاسه‌ای اشغال‌شدن کم محیط است و می‌توان با قراردادن یک روشویی گرد محیط را بهینه نمود. از سنگ‌های مرمریت و کریستال در روشویی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *