جستجو

روش های اسکوپ کردن سنگ نما

اسکوپ کردن سنگ نما

فهرست مطالب

بعضی از سنگهای نما بعد از مدتی از کار جدا می شوند. این سنگ های ساختمانی سطح بسیار صاف و صیقلی دارند، و در برابر نفوذ آب مقاوم هستند، به همین دلیل به ملات به خوبی نمی چسبد. از این رو خطر افتادن سنگ نما بر روی عابران افزایش می باید. برای جلوگیری از این کار سنگ ساختمانی طبیعی را اسکوپ می کنند. 

در میان انواع سنگ ، تراورتن ها هم جذب آب بیشتری دارند و هم متخلخل هستند بنابراین ملات سیمانی را به خوبی به خود جذب می کنند . با این حال بسته به شرایط ، برخی از نماکاران به جهت حفظ ایمنی کارشان ترجیح  به اجرای اسکوپ سنگ تراورتن می دهند.

همچنین سنگ هایی مانند سنگ گرانیت هیچگونه تخلخلی در سطح خود ندارند و پس بعد از مدت زمانی در اثر زلزله، نفوذ آب باران، … از کار جدا می شوند. برای حل این مشکل از اسکوپ کردن سنگ نما استفاده می کنند. اسکوپ کردن سنگ ساختمانی به این معنا می باشد که سنگ را به وسیله ابزار مخصوص به نمای ساختمان می چسبانند. در واقع اسکوپ کردن سنگ، بی نقص ترین روش برای محکم کاری نمای سنگی و جلوگیری از سقوط آنها می باشد.

روش‌های اسکوپ سنگ نما

۱.اسکوپ سنگ نما به روش سیم مفتول
در این روش در سطح پشت سنگ شیارهایی به عمق ۲ میلی متر ایجاد می کنند. سپس سیم مفتولی از جنس گالوانیزه را به صورت ضربدری از این دو شیار عبور می دهند. به این ترتیب سنگ ساختمانی به کمک سیم فلزی گالوانیزه به ملات به خوبی می چسبد.

۲. اسکوپ سنگ نما به روش لقمه گذاری
این روش یکی از رایج ترین روش های محکم کردن سنگ طبیعی به نمای خارجی می باشد. در روش لقمه گذاری، پشت سنگ را برش می دهند. سپس قسمت لچک طور لقمه فلزی را در قسمتی که برش زده اند به وسیله چسب سنگ متصل می کنند. بعد از این کار دوغاب ماسه و سیمان را به پشت سنگ طبیعی ریخته و سنگ ساختمانی را به نمای خارجی می چسبانند.

اسکوپ کردن سنگ نما

۳. اسکوپ سنگ نما به روش دو پایه و سه پایه
در این روش معماران از یک قطعه استیل که دارای دو پایه یا دو بالچه می باشد، کمک می گیرند. دو پایه ی این قطعه را به وسیله چسب سنگ یا چسب ۳۲۱ به پشت سنگ می چسبانند. و سپس دوغاب ماسه و سیمان را به آن اضافه می کنند.

روش سه پایه همان روش دوپایه است که قطعه استیل دارای سه پایه می باشد. اما قبل از چسبادن پایه ها، بر روی سنگ (stone)، برش ایجاد می کنند و پایه سومی را در محل برش می چسبانند.

۴. اسکوپ سنگ نما به روش پروانه ای و Z
این روش به خاطر ظاهر اسکوپ آن که به شکل پروانه است، به این نام شناخته می شود. این روش هم مانند روش های پیشین می باشد با این تفاوت که شیار ایجاد شده در پشت سنگ باید زاویه ۴۵ درجه داشته باشد.

اسکوپ Z هم، اسکوپی به شکل حرف Z لاتین است. برای نصب این اسکوپ هم به شیار بدون زاویه خاص، چسب سنگ و دوغاب ماسه و سیمان احتیاج است.

۵. اسکوپ سنگ نما به روش پیچ و رولپلاک
روش پیچ و رولپلاک برای زمانی استفاده می شود که سنگ نما نصب شده و مدتی از نصب آن می گذرد. در این روش سنگ نما را با دریل سوراخ کرده و سنگ را با پیچ و رولپلاک محکم می کنند.

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که شیارهایی که بر سطح پشت سنگ ایجاد می کنند به وسیله دستگاه هایی مانند فرز بُر یا شیار زن اسکوپ انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *