جستجو

معرفی انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان

فهرست مطالب

نمای ساختمان یکی از بخش های مهم هر ساختمانی به شمار می رود. در واقع این نمای خارجی است که هویت یک ساختمان را می سازد. 

برای طراحی نمای ساختمان از متریالی های مختلفی استفاده می شود. این که کدام یک از آن ها را به کار ببرید به نظر معمار و طراحی و ویژگی های ساختمان مورد نظر بستگی دارد.

شناخت انواع نمای ساختمان می تواند به شما کمک کند تا بهترین نوع نما را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

زمانی که در خیابان قدم می زنید اگر به ساختمان های موجود توجه کنید، متوجه می شوید که هر یک از آن ها نمای متفاوتی دارند و برای ساخت هر نما از متریال های مختلفی نظیر سنگ تراورتن، شیشه، آجر و غیره استفاده شده است.

با توجه به تنوع متریال های موجود برای طراحی نمای خارجی ساختمان شما هیچ محدودیتی ندارید و می تواند با توجه به سلیقه خود هر یک از آن ها را انتخاب کنید.

همان طور که اشاره کردیم برای اجرای نمای ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود. ما در این بخش قصد داریم برخی از نمونه های نمای ساختمان را به شما معرفی کنیم.

نمای ساختمان آجری

  • نمای ساختمان آجری

نمای آجری ساختمان یکی از نماهایی بوده که به وفور دیده می شود و از جمله قدیمی ترین انواع نما محسوب می شود. 

اجرای این نما اگر به صورت اصولی انجام شود مقاومت بالایی داشته و بسیار زیبا است. برای اجرای نمای آجری شما می توانید از انواع مدل های آجر استفاده کنید.

 به کار بردن نمای آجری برای ساختمان هایی مناسب است که قصد دارند بر روی آن نمای سنتی ایجاد کنند.

  • نمای سرامیکی

نمای سرامیکی یکی از جدیدترین نماهای ساختمان به شمار می رود. توجه داشته باشید که سرامیک هایی که برای نمای ساختمان به کار می روند با سرامیک های قابل استفاده در دکوراسیون داخلی متفاوت هستند.

سرامیک های قابل استفاده برای نمای ساختمان، سرامیک پرسلان فول بادی است که اجرای آن خشک بوده و یعنی بدون ملات به کار می رود.

از نمای سرامیکی معمولا برای ساختمان های تجاری و اداری استفاده می شود. از مهم ترین مزیت نمای سرامیکی این است که در برابر یخ زدگی مقاومت بالایی داشته و تنوع رنگ و طرح بالایی دارد.

به علاوه ضد حریق بودن آن نیز از جمله مزیت هایی است که بسیار مورد توجه قرار می گیرد. البته باید اشاره کنیم که این سرامیک ها نمی توانند در برابر گرما و صوت عایق مناسبی باشند.

تراورتن عباس آباد
  • نمای ساختمان با سنگ

سنگ نما یا نمای ساختمان با سنگ از دیگر نماهای پرطرفدار برای انواع ساختمان ها است.

سنگ طبیعی یکی از بهترین متریال ها برای اجرای سبک کلاسیک در نمای ساختمان است. اصلی ترین ویژگی سنگ نما داشتن طول عمر بالا می باشد. سنگ تراورتن یکی از رایج ترین سنگ ها برای نمای ساختمان سنگی به شمار می رود.

  • نمای پلیمری ساختمان

از دیگر انواع نمای ساختمان می توان به نمای پلیمری اشاره کرد. با توجه به این که برای نمای ساختمان در این نوع از سنگ پلیمری استفاده می شود، به همین علت به آن سنگ پلیمری می گویند. سنگ پلیمری یکی از جدیدترین متریال ها برای استفاده در نمای ساختمان به شمار می رود.

در سنگ های پلیمری مواد نانو را با سنگ ها ترکیب کرده اند و همین امر باعث شده تا برخی از معایب که در دیگر متریال ها است، حذف شود. از این این نما می تواند برای انواع ساختمان ها استفاده کرد.

  • نمای ساختمان شیشه ای

یکی از مدرن ترین نماها برای ساختمان، نمای شیشه ای است. استفاده از نمای شیشه باعث شده تا بارمرده ساختمان کاهش یابد و بتوان  از نور طبیعی نهایت استفاده را داشت. اجرای نمای شیشه ای در ساختمان ها با سرعت بالایی انجام می شود.

  • نمای ساختمان سیمانی

ممکن است با شنیدن نام نمای سیمانی به این فکر کنید که با وجود متریال های گسترده و متنوع کمتر کسی به سراغ نمای سیمانی می رود. 

اما این تصور اشتباه است و در بسیاری از سبک ها از نمای سیمانی استفاده می کنند که جلوه خاصی دارد. جالب است بدانید شما با استفاده از سیمان حتی می توانید یکی نمای رومی داشته باشید.

با این که نمای سیمانی یکی از نماهای کم هزینه و ارزان است، اما هنوز هم توسط طراحان استفاده می شود. اجرای این نوع در نمای ساختمان نیاز به مهارت و تجربه دارد تا بتوان یک خروجی زیبا را طراحی کرد.

  • نمای چوبی ساختمان

از دیگر نماهای ساختمان می توان به نمای چوبی اشاره کرد. این نما یکی از جذاب ترین نماها برای ساختمان به شمار می رود. البته باید بدانید اجرای چوب برای ساختمان هزینه بر بوده و بعد از گذشت مدتی نیاز به ترمیم خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *