جستجو

تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری چیست؟

تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری چیست؟

فهرست مطالب

نمای ساختمان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملیات ساخت‌وساز به شمار می‌آید که گزینه‌های مختلفی برای اجرای آن در کشور ما وجود دارد. خوشبختانه به لطف وجود معادن مختلف سنگ نما در کشور، این امکان وجود دارد که بهترین گزینه را باتوجه‌به سلیقه و بودجه خود انتخاب کنید. زمانی که صحبت از انتخاب سنگ نما برای بخش بیرونی یک ساختمان می‌شود، اکثر افراد به دنبال انتخاب بهترین سنگ نما خواهند بود.

سنگ تراورتن، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای نمای ساختمان‌ها است که توسط بسیاری از کارفرمایان ساخت‌وساز در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ تراورتن یکی از سنگ‌های تزیینی است که در دسته‌بندی سنگ‌های رسوبی قرار دارد و معمولاً از رسوبات به‌جامانده از چشمه‌های آب گرم تشکیل می‌شود. در کشور ما چندین معدن سنگ تراورتن وجود دارند که تراورتن عباس آباد و تراورتن دره بخاری از جمله مشهورترین آنها به شمار می‌آیند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با مشخصات و تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری آشنا کرده و به مقایسه این دو سنگ نمای مشهور کشورمان بپردازیم.

آشنایی با سنگ تراورتن

سنگ تراورتن به‌عنوان یک سنگ رسوبی شناخته می‌شود که بافت متخلخلی داشته و در رنگ‌های متنوع و با ساختار نواری شکل تشکیل می‌شود. این سنگ نما به دلیل برخورداری از بافت متخلخل خاصیت عایق صوتی و حرارتی داشته و حفره‌های موجود در داخل این سنگ اثر مقاومتی را در برابر آتش‌سوزی نیز خواهد داشت.

سنگ تراورتن معمولاً خاصیت صیقل‌پذیری بالایی داشته و این صیقل‌پذیری باعث می‌شود تا درخشندگی مناسبی در برابر نور آفتاب داشته باشد.

این امر سبب شده تا از این سنگ نما در ساخت نماهای رومی به‌کرات استفاده شود. در ضمن، فراوری سنگ نمای تراورتن بدین صورت است که به‌صورت موجدار و بدون موج برش داده می‌شود. زمانی که از این سنگ نما در نمای ساختمان استفاده می‌شود، ملات سیمانی باید به داخل بافت متخلخل این سنگ نفوذ کرده و در آن سفت شود. این امر باعث خواهد شد تا از سقوط سنگ به پایین جلوگیری شود.

چرا سنگ تراورتن عباس آباد؟

آشنایی با سنگ تراورتن عباس آباد

معدن سنگ تراورتن عباس آباد یکی از معروف‌ترین معادن سنگ نمای کشور به شمار می‌آید که در استان مرکزی در منطقه عباس آباد شهرستان محلات استان مرکزی واقع شده است. سنگ تراورتن عباس آباد مشخصات و ویژگی‌های قابل‌توجهی دارد که باعث شده تا در سراسر کشور شناخته شده باشد. این سنگ نما در درجات مختلف و انواع موج‌دار و بدون موج تولید می‌شود. از نظر درجه کیفی نیز در انواع درجه یک، دو، سه و… وجود دارند.

مشخصات سنگ تراورتن عباس آباد

در این بخش از مقاله بررسی تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری به معرفی مشخصات سنگ نمای تراورتن عباس آباد خواهیم پرداخت. از جمله مشخصات بارز سنگ نمای تراورتن عباس آباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت صیقل‌پذیری بالا

یکی از ویژگی‌های بارز سنگ نمای تراورتن عباس آباد را باید خاصیت صیقل‌پذیری این سنگ دانست. این سنگ نما به دلیل خاصیت صیقل‌پذیری بالای خود این امکان را به نماکار خواهد داد تا انواع پرداخت‌کاری‌ها را بر روی سنگ قبل از نصب بر روی دیوار انجام دهد. در ضمن با صیقل‌کاری این سنگ یک ظاهر براق و جذاب را به خود می‌گیرد.

  • وزن کم

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز سنگ نمای تراورتن عباس آباد را باید وزن نسبتاً کم این سنگ در مقایسه با سنگ نمای معادن دیگر کشور دانست. استفاده از سنگ تراورتن عباس آباد برای پروژه‌هایی که حساسیت بیشتری بر روی وزن سازه وجود دارد، مناسب خواهد بود.

  • قدرت چسبندگی مناسب

یکی دیگر از ویژگی‌های سنگ تراورتن عباس آباد را باید قدرت چسبندگی بالای این سنگ نما دانست. سنگ تراورتن عباس آباد بافت متخلخلی دارد که منافذ زیادی را در بخش پشتی سنگ ایجاد کرده است. این تخلخل باعث می‌شود تا این امکان وجود داشته باشد که به هنگام قرار گرفتن سنگ نما بر روی کار و ریخته‌شدن دوغاب سیمان در پشت آن، دوغاب به‌راحتی وارد فضای داخلی سنگ نما شده و یک اتصال بسیار محکم را بین سنگ و دیوار ایجاد کند.

  • مقاومت و استحکام بالا

مقاومت و استحکام بالا، یکی دیگر از خصوصیات بارز انواع سنگ نمای تراورتن عباس آباد است. سنگ‌های تراورتن استخراج شده از معادن عباس آباد استان مرکزی مقاومت بسیار بالایی را در برابر تغییرات مکرر آب‌وهوایی، نور خورشید، گردوغبار و بارش برف‌وباران نشان داده‌اند. همچنین این سنگ‌ها قابلیت عایق حرارتی و صوتی را دارند که باعث می‌شود تا تغییرات دمایی داخل ساختمان به حداقل میزان خود برسد.

تراورتن عباس آباد، مقاوم ترین سنگ نما

آشنایی با سنگ تراورتن دره بخاری

معدن سنگ تراورتن دره بخاری یکی دیگر از معادن سنگ تراورتن در استان مرکزی است که از شهرت بسیار زیادی در سراسر کشور برخوردار است. این سنگ نما در نزدیکی چشمه‌های آهکی قرار دارد که باعث شده تا نوعی سنگ تراورتن با بافت آهکی و متخلخل را شاهد باشیم. تخلخل زیاد این سنگ تراورتن، یکی از دلایل استفاده گسترده از این سنگ نما در سراسر کشور بوده است. حتی این سنگ نما به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در ادامه شما را با مشخصات سنگ تراورتن دره بخاری آشنا خواهیم ساخت.

مشخصات سنگ تراورتن دره بخاری

  • تنوع زیاد در طرح و رنگ 

قرارگیری معدن سنگ تراورتن دره بخاری در نزدیکی چشمه‌های آب گرم باعث شده است تا تنوع بسیار زیادی را در طرح و رنگ این سنگ‌ها داشته باشیم. علت را باید در وجود نمک‌های مختلف در بافت سنگ‌های رسوبی این منطقه دانست. البته سنگ تراورتن دره بخاری در مجموع به‌عنوان یک سنگ سفید نما یا سنگ کرم روشن عرضه می‌شود. با این حال، طرح‌های زیبایی از خطوط قهوه‌ای‌رنگ بر روی سنگ‌های برش داده شده وجود خواهد داشت که باعث می‌شود تا تنوع بسیار زیادی در این سنگ نما وجود داشته باشد.

  • شفافیت و مقاومت بالای رنگ

یکی دیگر از ویژگی‌های سنگ تراورتن دره بخاری در شفافیت این سنگ نما است. این خاصیت بیشتر به‌خاطر خاصیت صیقل‌پذیری بالای این سنگ تراورتن است. در ضمن، مقاومت بالای رنگ این سنگ نما باعث می‌شود تا به‌مرورزمان و در برخورد با تغییرات آب‌وهوایی و باد و باران هیچ‌گونه تغییری در رنگ این سنگ تراورتن رخ ندهد.

  • راحتی در نصب

سنگ تراورتن دره بخاری بافت بسیار متخلخلی دارد که این تخلخل بالا باعث شده است که فرایند نصب آن نسبتاً آسان باشد. معمولاً زمانی که این سنگ تراورتن بر روی نمای ساختمان قرار داده می‌شود، دوغاب سیمانی به‌راحتی به داخل این بافت متخلخل وارد شده و به دلیل چسبندگی بالای این سنگ نما به‌راحتی در جای خود فیکس می‌شود.

  • قابلیت سفارشی‌سازی

سنگ تراورتن دره بخاری قابلیت برش‌پذیری و سفارشی‌سازی بالایی دارد. این امر باعث شده است از این سنگ نما در ابعاد و اندازه‌های مختلفی داشته باشیم و از آن برای اجرای انواع نمای ساختمان استفاده کنیم.

تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری چیست؟

بررسی تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری

در این قسمت که شما را با انواع سنگ تراورتن عباس آباد و دره بخاری آشنا کردیم، به بررسی تفاوت این دو سنگ با یکدیگر می‌پردازیم. در ادامه با موارد تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری آشنا خواهید شد.

  • تفاوت در قیمت

یکی از موارد تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری در قیمت تمام شده این سنگ‌ها است. بدین صورت که سنگ تراورتن عباس آباد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. البته نمی‌توان این‌گونه استنباط کرد که سنگ تراورتن دره بخاری یک سنگ کم کیفیت یا بی‌کیفیت است. باید بدانید که سنگ تراورتن دره بخاری نیز از کیفیت قابل‌رقابتی با سنگ عباس آباد برخوردار است.

  • تفاوت در رنگ

یکی دیگر از موارد تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری را باید در رنگ این سنگ‌ها دانست. سنگ تراورتن عباس آباد معمولاً دارای زمینه کرم رنگ است. در طرف مقابل سنگ تراورتن دره بخاری در رنگ‌های کرم، کرم بژ و کرم روشن وجود دارد.

  • تفاوت در تراکم سنگ

از دیگر موارد تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری را باید در تراکم این سنگ‌ها بیابیم. سنگ تراورتن عباس آباد دارای تراکم بیشتری نسبت به سنگ تراورتن دره بخاری است که باعث شده تا مقاومت بیشتری را در برابر فشارهای وارد داشته باشد. همچنین این تراکم بالا باعث شده تا این سنگ را به‌عنوان سنگ تراکم استخوانی نیز بشناسند.

  • موارد کاربری

تفاوت دیگر تراورتن عباس آباد و دره بخاری در بحث موارد کاربری این سنگ‌ها خواهد بود. هر دو مدل از این سنگ‌ها را می‌توان در نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار داد. این در حالی است که از سنگ تراورتن دره بخاری معمولاً برای اجرای نماهای کلاسیک و رومی استفاده می‌شود. در طرف مقابل از سنگ تراورتن عباس آباد در نماهای مدرن استفاده بیشتری می‌شود.

  • دانه‌بندی

انواع سنگ تراورتن دره بخاری معمولاً به‌خاطر تراکم و دانه‌بندی همگن و منظمی که دارند، مشهور هستند. درحالی‌که سنگ‌های تراورتن عباس آباد تراکم و دانه‌بندی نامنظم و ناهمگنی دارند. این مورد نیز یکی دیگر از موارد تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری به شمار می‌رود.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با سنگ‌های تراورتن عباس آباد و دره بخاری آشنا کردیم. همچنین به بررسی موارد تفاوت تراورتن عباس آباد و دره بخاری پرداختیم. در پایان، درصورتی‌که برای اجرای نمای ساختمان خود به دنبال بهترین سنگ نما هستید، شما را با صنایع ایران مهر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تراورتن عباس آباد در اصفهان آشنا می‌کنیم. گروه صنایع ایران مهر با سابقه‌ای درخشان در تولید انواع سنگ تراورتن عباس آباد، مفتخر است اعلام کند که امکان سفارش و خرید سنگ تراورتن عباس آباد در انواع سورت‌های مختلف این سنگ وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید و یا مراجعه حضوری می‌توانید با کارشناسان ما از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت در ارتباط باشید.

برای آشنایی بیشتر با مجموعه ایران‌مهر و کسب اطلاعات بیشتر صفحات مجازی ما را با آدرس های زیر دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *