جستجو

تفاوت نمای کلاسیک و رومی

تفاوت نمای کلاسیک و رومی

فهرست مطالب

وقتی صحبت از انتخاب طرح نمای ساختمان می‌شود، معمولاً انتخاب اکثر کارفرمایان و صاحبان ساختمان‌ها در استفاده از بهترین سنگ نما است. در این بین نحوه نماکاری ساختمان نیز حائز اهمیت خواهد بود. بخش قابل‌توجهی از نماکاری‌های ساختمان‌ها از دو حالت نمای کلاسیک و یا نمای رومی تشکیل شده‌اند. هر کدام از این طرح‌های نمای ساختمان، امروزه به‌عنوان یکی از پرطرف‌دارترین طرح‌های بیرونی یک ساختمان جهت نماکاری شناخته می‌شوند.

البته سابقه استفاده از نمای رومی در کشور ما نسبتاً کمتر از نمای کلاسیک بوده و هر کدام از این روش‌های نماکاری نیز طرفداران خاص خودشان را دارند. در این مقاله از وبلاگ صنایع سنگ ایران مهر می‌خواهیم ضمن بررسی تفاوت نمای کلاسیک و رومی و مشخصات هر یک از این روش‌های طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ها، به بررسی موارد تفاوت بین این دو بپردازیم.

سنگ تراورتن در نمای رومی

آشنایی با نمای کلاسیک

نمای کلاسیک، نمای زیبا و منحصر به فردی است که استفاده از آن در کشور ما بسیار رواج دارد. اگر به طراحی لوکس و اشرافی و در عین حال شیک و مدرن علاقه دارید، استفاده از نمای کلاسیک بهترین گزینه برای شما خواهد بود. نمای کلاسیک معمولاً عناصر تزیینی مختلفی دارد که نشانگر اصالت و نمادهای فرهنگی آن کشور هستند.

همچنین از این نما معمولاً در ساختمان‌های مجلل و آن دسته از بناهایی که به دنبال حفظ زیبایی و ارزش‌های معماری سنتی هستند، استفاده می‌شود. در ضمن، در این نما از ستون‌های تزیین شده استفاده می‌شود که معمولاً تنوع فراوانی را از بابت طرح پیاده‌سازی شده بر روی ستون‌ها خواهند داشت. همچنین معمولاً از کنده‌کاری‌ها و طرح‌های خاص بر روی این نماها استفاده می‌شود. در ضمن این امکان وجود دارد تا طرح‌های مختلفی را بر روی نمای کلاسیک اجرا کرده و از چندین سنگ نما به طور ترکیبی در این سبک اجرای نما استفاده کرد. به طور مثال می توان از ترکیب دو رنگ در اجرای نما استفاده کرد که فرم زیباتری را به ساختمان‌ها خواهد داد.

نمای کلاسیک علاوه بر اینکه تأثیر بسیار زیادی را در زیباسازی ساختمان شما خواهد داشت، در حفظ ارزش مالی ساختمان در طول سال‌های آینده نیز تاثیر خواهد داشت. به‌گونه‌ای که اگر نمای ساختمان شما در یک منطقه به لطف استفاده از طرح‌های زیبا در نمای ساختمان نسبت به ساختمان‌های آن محل متمایز باشد، می‌تواند تا ۵۰ درصد ارزش بیشتری را نسبت به واحدهای مشابه در همان محل داشته باشد.

اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه استفاده از نمای کلاسیک در ساختمان‌ها اشاره کنیم، باید بگوییم که شروع استفاده از این طرح‌های کلاسیک به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. در آن زمان بود که طراحی خانه‌ها به فرم امروزی تغییر کرد و استفاده از چنین سبک‌های نما در خانه‌ها افزایش پیدا کرد. همچنین اگر بخواهیم به سابقه استفاده از نمای کلاسیک در کشورمان اشاره کنیم، باید بدانید که با رشد تجمل‌گرایی در جامعه، استفاده از این سبک‌های نما در ساختمان در حال گسترش است.

تراورتن عباس آباد آتاکاما A

آشنایی با نمای رومی

نمای رومی، یکی دیگر از پرطرف‌دارترین سبک‌های طراحی نمای ساختمان است که استفاده از آن در طول چند سال گذشته رواج پیدا کرده است. هرچند که نمای رومی به‌عنوان یک نمای کلاسیک و دارای سابقه شناخته می‌شود، استفاده از این سبک نما در کشور ما تا حدود ۱۰ سال پیش کمتر رایج بوده است. با این حال، در طول چند سال گذشته استفاده از سبک نمای رومی بسیار پرطرف‌دار شده و کارفرمایان زیادی را داریم که برای خرید سنگ نما رومی به نمایندگی‌های صنایع سنگ ایران مهر مراجعه می‌کنند. سبک نمای رومی دارای مشخصاتی است که باعث تمایز آن شده و به آن اصالت می‌بخشد. 

  • استفاده از ستون‌های بلند

یکی از ویژگی‌های بارز سنگ نمای رومی را باید در استفاده از ستون‌های بلند و تزیین شده به شیوه‌های دوریک، یونیک و قرنتی دانست. این ستون‌ها معمولاً نمادی از استحکام و قدرت هستند و بنا به سبک کلاسیکی که دارند، معمولاً در سردر و ورودی ساختمان نصب می‌شوند.

  • استفاده از سنگ‌های سنگین‌وزن و گران‌قیمت

از دیگر ویژگی‌های سنگ نمای رومی، استفاده از سنگ‌های گران‌قیمت و سنگین‌وزن از جمله سنگ مرمر، سنگ گرانیت و سنگ تراورتن نما است. هرچند که نظرهای مختلفی در انتخاب سنگ نما برای استفاده در نمای رومی وجود دارد، با این حال این سنگ‌ها معمولاً شکوه و زیبایی خاصی را به نمای رومی می‌بخشند. همچنین مقاومت بالا در برابر شرایط نامساعد محیطی از دیگر ویژگی‌های این سنگ‌های نما است.

  • استفاده از قوس‌های گرد و عریض

یکی دیگر از ویژگی‌های سبک طراحی نمای رومی قوس‌های گرد و عریض موجود در این نماها است که نقش زیادی را در افزایش شکوه و جلال ساختمان دارد. این قوس‌ها معمولاً با استفاده از سنگ‌های منحنی ساخته می‌شوند.

استفاده از سنگ تراورتن عباس‌آباد

آشنایی با موارد تفاوت نمای کلاسیک و رومی

حال که با نمای کلاسیک و رومی آشنا شدید، در این بخش شما را با موارد تفاوت نمای کلاسیک و رومی آشنا خواهیم کرد.

منشا و الهام:

یکی از موارد تفاوت بین نمای کلاسیک و رومی را باید در منشا و الهام‌گیری این سبک‌های نمای ساختمان دانست. نمای رومی، از معماری روم باستان و امپراتوری‌های اسلامی و بیزانس الهام گرفته است. این در حالی است که نمای کلاسیک از معماری یونان، روم باستان و معماری‌های رنسانس اروپایی و باروک نشات گرفته است. هرچند که در نمای کلی شباهت‌های زیادی بین دو نمای کلاسیک و رومی وجود دارند، برخی تفاوت‌های جزئی باعث شده‌اند تا این دو طراحی نمای ساختمان از یکدیگر تمایز پیدا کنند.

عناصر و جزئیات:

از دیگر موارد تفاوت بین نمای کلاسیک و رومی، در عناصر و جزئیات این دو طراحی نمای ساختمان است. بدین صورت که به‌سادگی در طراحی تمایل دارد و عناصری مانند سطوح صاف و نرم، برجستگی‌های کمتر، پیکربندی‌های هندسی ساده‌تر در این مدل از طراحی نمای ساختمان خودنمایی می‌کنند. این در حالی است که در نمای کلاسیک عناصر تزیینی بسیار زیادی وجود دارند. همچنین آن دسته از ستون‌های ساختمان که جنبه تزیینی دارند، معمولاً با سرستون‌های برجسته و پیکربندی‌های هندسی طراحی می‌شوند. همچنین در طراحی نمای کلاسیک ممکن است که از نمادهای مذهبی و برخی جلوه‌های فرهنگی مربوط به ملل استفاده شود.

ابهت یک کاخ در برابر مدرنیته یک برج

یکی دیگر از موارد تفاوت نمای کلاسیک و رومی را باید در ظاهر کلی ساختمان‌هایی که از این نماها استفاده می‌کنند، دانست. بناهای دارای نمای کلاسیک معمولاً جلوه‌ای مدرن دارند که از سبک معماری و فرهنگ یک کشور تبعیت می‌کنند. این در حالی است که استفاده از سبک نمای رومی در یک ساختمان باعث می‌شود تا ظاهر و ابهت یک کاخ را پیدا کند. چنین امری سبب می‌شود تا آن ساختمان‌هایی که از سبک نمای رومی بهره برده‌اند، ظاهری لوکس‌تر و تجملی‌تر داشته باشند. این در حالی است که ساختمان‌هایی که از نمای کلاسیک استفاده می‌کنند، معمولاً از نمایی شیک و مدرن برخوردارند که لزوماً بزرگ و با ابهت نخواهند بود.

اندازه ساختمان:

یکی دیگر از موارد تفاوت نمای کلاسیک و رومی، در نوع ساختمانی که قرار است تا از این سبک نماها در آن استفاده شود، است. اگر اندازه ساختمان شما کوچک باشد، به‌کارگیری از سبک نمای رومی برای ساختمان شما چندان ایده جالبی نخواهد بود؛ بدین دلیل که نمای رومی به‌خاطر جلوه‌های بزرگ و اشرافی شناخته می‌شود که مناسب یک ساختمان با اندازه کوچک نیست. این در حالی است که استفاده از طراحی نمای کلاسیک هیچ‌گونه محدودیتی از بابت اندازه ساختمان نخواهد داشت. بدین ترتیب می‌توان از این سبک نما برای ساختمان‌های بزرگ و کوچک استفاده کرد.

تراورتن عباس آباد

رنگ مصالح استفاده شده:

یکی دیگر از موارد تفاوت نمای کلاسیک و رومی را باید در رنگ و مصالح استفاده شده در این نماها دانست. نمای کلاسیک از رنگ‌های تیره و گرم مانند قهوه‌ای، زرد، قرمز و طلایی استفاده می‌کند. در نمای رومی از رنگ‌های روشن و خنثی مانند سنگ نما سفید، بژ، خاکستری و کرم استفاده می‌شود.

جذابیت و ارزش:

نمای رومی ظاهری لوکس و گرانبها به ساختمان می‌بخشد و می‌تواند برای ایجاد جذابیت و زیبایی در محیط اطراف مؤثر باشد. نمای کلاسیک ظاهری مدرن و خوش‌ساخت به ساختمان می‌بخشد و می‌تواند برای ایجاد تعادل و هماهنگی با محیط اطراف مؤثر باشد.

دقت و هارمونی در برابر زیبایی و جذابیت:

یکی دیگر از موارد تفاوت نمای کلاسیک و رومی را باید در میزان دقت و تقارن اجزای موجود در طراحی نما بدانیم. آن ساختمان‌هایی که از نمای کلاسیک استفاده می‌کنند، معمولاً از تقارن و دقت در طراحی نما برخوردارند. دقت، هارمونی و تقارن را می‌توان در خانه‌هایی که از نمای کلاسیک استفاده کرده‌اند، مشاهده نمود. در طرف مقابل در طراحی نمای رومی بیشتر به زیبایی و ابهت نما توجه می‌شود و به تقارن و دقیق بودن نما توجه کمتری خواهد شد.

سنگ تراورتن عباس آباد بهترین سنگ سفید نما

بدون شک زیبایی نمای ساختمان رومی و کلاسیک با سنگ سفید دو چندان می‌شود. سنگ تراورتن عباس آباد جزو سنگ نماهای مطرح و پرطرفدار است. این سنگ سفید نما در کنار زیبایی چشم‌نواز بسیار مقاوم و بادوام است و می‌ت.ان آن را در هر آب و هوایی به‌کار برد. اگر میخواهید ساختمانی با نمای زیبا و منحصربه‌فرد داشته باشید پیشنهاد مجموعه سنگ ایران مهر سنگ عباس آباد است.

خرید سنگ تراورتن عباس آباد از مجموعه صنایع سنگ ایران مهر

در این مقاله، شما را با تفاوت نمای کلاسیک و رومی آشنا کرده و به معرفی هر یک به طور جداگانه پرداختیم. در پایان، درصورتی‌که برای اجرای نمای ساختمان خود نیاز به خرید سنگ نما رومی و یا کلاسیک داشته باشید می‌توانید سفارش خود را از مجموعه صنایع سنگ ایران مهر به ثبت برسانید. مجموعه صنایع ایران مهر، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ تراورتن نما در کشور بوده که یکی از برترین تولیدکنندگان سنگ تراورتن عباس آباد شناخته می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر برای ثبت سفارش و اطلاع از مدل‌های موجود، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *