جستجو

تفاوت های تراورتن و ترامیت چیست؟ کدام برای نما بهتر است؟

تفاوت های تراورتن و ترامیت

فهرست مطالب

تراورتن و ترامیت دو نوع سنگ محبوب در صنعت ساخت‌وساز هستند. از این سنگ‌ها اغلب برای ساخت نمای ساختمان‌ها، استفاده می‌کنند. تراورتن، به‌عنوان یک سنگ زیبا و باکیفیت، دارای ویژگی‌هایی از جمله ظاهری منحصربه‌فرد، مقاومت بالا، تنوع طرح و الگو و غیره است. با این ویژگی‌ها، تراورتن به‌عنوان یک گزینه‌ی معتبر برای نماهای ساختمانی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، ترامیت، با رنگ‌های خاکستری و سفید، به دلیل قیمت مناسب‌تر و ویژگی‌هایی که تقریباً مشابه به سنگ تراورتن است، گزینه‌ی اقتصادی‌تری برای ساخت نماها است.

اصلی‌ترین تفاوت‌های تراورتن و ترامیت در جنس و ترکیبات شیمیایی آن‌ها است. تراورتن یک سنگ طبیعی است که در معرض فشار و حرارت تشکیل می‌شود. درحالی‌که ترامیت، از تلفیق دو سنگ معروف یعنی تراورتن و مرمریت تشکیل خواهد شد.

از نظر استفاده برای نما، هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. تراورتن به دلیل مقاومت و طول عمر بیشتر در برابر شرایط آب‌وهوایی متغیر، باد، باران و نور خورشید، به‌عنوان گزینه‌ای بسیار مناسب جهت ساخت نماهای ساختمانی شناخته می‌شود. از سوی دیگر، ترامیت با قیمت مناسب‌تر و خصوصیاتی که شباهت زیادی به تراورتن دارد، به‌عنوان یک جایگزین اقتصادی‌تر برای نماها، مخصوصاً برای مناطقی که با محدودیت بودجه مواجه هستند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌طورکلی، انتخاب بین سنگ تراورتن و ترامیت برای نما بستگی به شرایط خاص هر پروژه‌ای دارد. در این محتوا قصد داریم به معرفی ترامیت و سنگ عباس‌آباد بپردازیم. پس جهت آشنایی با تفاوت‌های تراورتن و ترامیت تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت های تراورتن و ترامیت
سنگ تراورتن

ویژگی‌های تراورتن عباس‌آباد

تراورتن یک سنگ زینتی و ساختمانی بسیار محبوب و گران‌قیمت است که از رسوبات آهکی به وجود می‌آید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تراورتن عباس‌آباد مقاومت شگفت‌انگیز آن است. این سنگ طبیعی به دلیل خصوصیات و زیبایی خاصی که دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است. تراورتن به دلیل ریزساختارهای متنوع کانی‌های داخلی‌اش، از جمله رگه‌ها و الگوهای رنگی مختلف، هرگز یکنواخت نیست و این ویژگی زیبایی شگفت‌انگیزی را در داخل ساختمان‌ها یا فضاهای زینتی به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل تراورتن به‌عنوان بهترین سنگ نما شناخته می‌شود. همچنین این سنگ زینتی در آب‌وهوای مختلف، از مقاومت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

مزایا و معایب سنگ تراورتن

مزایای سنگ تراورتن شامل دوام بالا در برابر سایش و ضربه، مقاومت عالی در برابر فشار و گرما، صیقل‌پذیری بالا که امکان ایجاد یک پوسته‌ی صاف و براق را فراهم می‌کند، مقاومت در برابر عوامل محیطی، سهولت در برش و شکل‌دهی، می‌شوند.

یکی از معایب اصلی تراورتن، یکنواخت نبودن طرح و رنگ آن است. همچنین، اگر فرایند فراوری ضعیف صورت گیرد یا از موادی باکیفیت پایین برای تولید آن استفاده شود، قدرت جذب آب آن افزایش می‌یابد که این امر می‌تواند باعث ایجاد لکه و خطوط زنگاری در سنگ شود؛ بنابراین سنگ عباس‌آباد را باید از مراکز معتبری که به‌صورت تخصصی به تولید و فراوری سنگ‌های تراورتن می‌پردازند، تهیه کنید.

تفاوت های تراورتن و ترامیت
سنگ ترامیت

معرفی ترامیت

ترامیت یک نوع سنگ ساختمانی است که از ترکیب شن و ماسه به وجود می‌آید. این سنگ از خانواده‌ی سنگ‌های تراورتن و مرمریت است. ترامیت بیشتر در رنگ‌های سفید و کرمی در دسترس است. سنگ ترامیت به دلیل زیبایی و تراش مناسب خود، جایگاه ویژه‌ای در صنعت سنگ‌تراشی و ساختمانی دارد؛ بنابراین به‌عنوان سنگ نما سفید، در برخی از مناطق از آن استفاده می‌کنند. بااین‌حال، ترامیت دارای معایبی همچون مقاومت پایین در برابر رطوبت و تغییرات دما و استحکام نسبتاً کم در برابر ضربه و جذب آب بالا است؛ بنابراین بهتر است در مناطقی که دارای تردد زیاد و هوای مرطوب هستند، استفاده از سنگ ترامیت را کاهش داد.

باتوجه‌به مزایا و معایب آن، ترامیت همچنان یک گزینه‌ی مناسب و اقتصادی در ساخت‌وساز محسوب می‌شود. ترامیت با درنظرگرفتن محدودیت‌هایی که دارد، می‌تواند در پروژه‌های معماری و ساختمانی مورداستفاده قرار گیرد.

تفاوت‌های تراورتن و ترامیت

مهم‌ترین تفاوت‌های تراورتن و ترامیت به شرح زیر هستند.

  • تنوع رنگی:
    • تراورتن: دارای تنوع رنگی بسیار زیادی از قبیل رنگ سفید، قهوه‌ای، زرد، قرمز، نارنجی، مشکی و… است.
    • ترامیت: معمولاً دارای رنگ سفید و کرمی است و تنوع رنگی کمتری نسبت به تراورتن دارد.
  • مقاومت:
    • تراورتن: از مقاومت بیشتری در برابر تخلخل و جذب آب برخوردار است، همچنین معمولاً مقاومت بالاتری نسبت به ترامیت در برابر رطوبت و تغییرات دما دارد.
    • ترامیت: در مقایسه با تراورتن مقاومت کمتری در برابر رطوبت و تغییرات دما دارد.
  • جذب آب:
    • تراورتن: دارای جذب آب کمتری نسبت به ترامیت است. این ویژگی می‌تواند در مقابله با لکه‌ها و آسیب‌پذیری سطح سنگ مؤثر باشد.
    • ترامیت: ممکنه دارای میزان جذب آب بیشتری نسبت به تراورتن باشد که این امر می‌تواند منجر به وجود لکه‌ها و مشکلات دیگر در سطح سنگ شود.
  • قیمت:
    • تراورتن: قیمت سنگ تراورتن عباس‌آباد به دلیل تنوع رنگی و مقاومت بالا، نسبت به ترامیت بیشتر است.
    • ترامیت: قیمت این سنگ به دلیل کیفیت پایین‌تری که نسبت به تراورتن دارد، کمتر است.
تفاوت های تراورتن و ترامیت
تفاوت های تراورتن و ترامیت

سخن پایانی

اکنون که با تفاوت‌های تراورتن و ترامیت آشنا شده‌اید، می‌توانید متناسب با نوع نیاز پروژه و بودجه‌ی خود، به انتخاب سنگ مناسب نما بپردازید. تراورتن اصل یک سنگ مصنوعی نیست، بنابراین از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار است. البته اگر قصد دارید از سنگ تراورتن اصل عباس‌آباد در پروژه‌های خود استفاده کنید، باید از مراکز معتبری مانند کارخانه سنگ ایران‌مهر، خرید خود را انجام دهید. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که سنگ‌های اصیل تراورتن را باید از مراکزی که به‌صورت تخصصی به فراوری و تولید سنگ‌های عباس‌آباد می‌پردازند، تهیه کرد.

برای آشنایی بیشتر با مجموعه و کسب اطلاعات بیشتر صفحات مجازی ما را با آدرس های زیر دنبال کنید:

یک پاسخ

  1. قبلا از ترامیت توی کار استفاده کردم اصلا قابل مقایسه با تراورتن نیست
    من به همه تراورتن رو پیشنهاد میکنم فقط به فراوریش دقت کنید خیلی مهمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *