جستجو

انواع سنگ مناسب آشپزخانه

سنگ مناسب آشپزخانه

فهرست مطالب

مهم‌ترین بخش هر خانه‌ای آشپزخانه است که به علت کارکرد زیاد و نوع استفاده آن نیاز به استفاده از مصالح بادوام و درعین‌حال زیبا دارد؛ می‌توان گفت پراستفاده‌ترین سطح در آشپزخانه روی کابینت و اپن آشپزخانه است. روزانه تعداد زیادی ظروف و وسایل روی این سطوح جابه‌جا می‌شوند و وسایل پخت‌وپز با وزن بالا و از جنس سخت می‌تواند آسیب زیادی به روی کابینت بزند. پس باید از سنگ مناسب آشپزخانه استفاده کرد.

سنگ اپن آشپزخانه و ویژگی‌های آن

به دلیل شیوه ساخت ساختمان‌های امروزی، این سنگ‌ها می‌توانند به‌راحتی به‌عنوان میز پذیرایی و حتی ناهارخوری مورداستفاده قرار بگیرند. اما سنگ‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند باید ویژگی‌هایی متناسب با مصارف اپن داشته باشند. این ویژگی‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد.

ویژگی‌های سنگ روی اپن آشپزخانه

برای انتخاب سنگ اپن آشپزخانه باید به موارد بسیاری دقت کنید. این سنگ‌ها تنها برای قرارگرفتن روی کابینت نیستند و برای مقاصد مختلف دیگری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشند که مناسب برای تمامی این موارد باشد.

به‌طورکلی سنگی که انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • در ابتدا باید مشخص کنید که چه معیاری برای شما مهم است قیمت، زیبایی و یا استحکام بالا که هر کدام جای بحث زیادی دارد:
    • ام‌دی‌اف (پایین‌ترین استحکام)
    • صفحات اچ پی ال (روکش قویی اما ضد آب نیست)
    • صفحات اچ پی ال با مغز فومیزه یا پلی وود (صورت اینکه در کارخانه از چسب عالی برای چسباندن روکش به مغز صفحه استفاده کرده باشند گزینه بسیار عالی و به‌صرفه‌ای هست)
    • سنگ مصنوعی مانند کورین و کوارتز (قیمت بالایی دارند)
    • سنگ طبیعی (دوام بالا و قیمت مناسب)
  • سنگی که انتخاب می‌کنید از نظر رنگ و مدل باید متناسب با رنگ‌های داخلی خانه و مدل‌هایی که انتخاب می‌کنید باشد.
  • سنگ‌ها علاوه بر پوشاندن روی کابینت، در اکثر اوقات به‌عنوان یک میزناهارخوری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین لازم است ضد خط‌وخش باشند.
  • ازآنجایی‌که امکان برخورد لوازم مختلف روی سنگ اپن وجود دارد، این سنگ‌ها باید نشکن بوده و در مقابل ضربه نیز مقاومت کافی را داشته باشند.
  • سنگ اپن آشپزخانه باید ضد رطوبت و ضد حرارت بوده و در مقابل آب و حرارت زیاد به‌راحتی خراب نشوند و آسیب نبینند.
سنگ مناسب آشپزخانه

انواع سنگ اپن آشپزخانه

امروزه علاوه بر سنگ‌های طبیعی که از معادن سنگ مختلف در سراسر جهان استخراج می‌شوند، از سنگ‌های دست‌ساز انسان و سنگ‌های مصنوعی نیز برای ساخت تجهیزات ساختمانی استفاده می‌شود. هر کدام از سنگ‌های طبیعی یا مصنوعی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

در حال حاضر نیز از انواع این محصولات برای ساخت سنگ اپن آشپزخانه استفاده می‌شود. شناخت هر کدام از آن‌ها باعث می‌شود روند انتخاب شما و تجهیزکردن آشپزخانه ساختمانتان، جهت درستی بگیرد.

۱. سنگ گرانیت

سنگ اپن گرانیت به دلیل کیفیت، زیبایی و دوامی که دارد، به نسبت سنگ گرانی است. به‌غیراز قیمت سنگ گرانیت اپن آشپزخانه که برای برخی نقطه‌ضعف محسوب می‌شود، باید بدانید استفاده از این سنگ باعث بالارفتن ارزش خانه شده و جلوه‌ای خاص به آشپزخانه می‌بخشد. همچنین در برابر حرارت، لکه‌ها و خط‌وخش و خراشیدگی نیز مقاومت بالایی دارد. تنوع رنگ و طرح گرانیت باعث سهولت انتخاب آن‌ها می‌شود.

۲. سنگ مرمر

سنگ مرمر را همه ما زمانی که به‌عنوان سنگ برای پله و کفپوش استفاده شده‌اند دیده‌ایم. درون این سنگ‌ها طرح‌ها و رگه‌های بسیار زیبایی ایجاد شده است. به‌طوری‌که به‌سختی می‌توان دو قطعه‌سنگ را مشابه هم پیدا کرد. اما بااین‌حال به دلیل متخلخل بودن، خط و خشی که روی آن‌ها ایجاد می‌شود کمی استفاده از آن‌ها را به‌عنوان سنگ اپن آشپزخانه سخت می‌کند. اما جای نگرانی نیست. چرا که با مهروموم‌های جدید و روکش‌هایی که برای آن ایجاد شده است، می‌توان این مشکل را نیز بر طرف کرد. علاوه بر این مرمرها در برابر رطوبت، آب و حرارت زیاد بسیار مقاوم هستند.

۳. سنگ کوارتز

یکی دیگر از سنگ‌های طبیعی که از معادن استخراج می‌شوند، کوارتز است. کوارتز انواع مختلفی دارد که از باارزش‌ترین و زیباترین آن‌ها می‌توان در صنعت جواهرسازی استفاده کرد. از نوع دیگر آن نیز برای ساخت سنگ اپن آشپزخانه استفاده می‌کنند. این سنگ در برابر گرما و مواد اسیدی مقاوم است. علاوه بر این آنتی‌باکتریال بوده و در برابر خط‌وخش و خراشیدگی نیز مقاومت بالایی دارد. کوارتز تنوع بالایی در طرح، رنگ و مدل دارد. از این سنگ در ابعاد بسیار متنوعی می‌توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *