جستجو

سنگ مناسب سرویس بهداشتی و حمام

سنگ مناسب سرویس بهداشتی و حمام

فهرست مطالب

سنگ سرویس بهداشتی یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است از گذشته تا به حالا برای نمای داخلی سرویس بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مصالح در برابر شکستن، نفوذ آب و ترک‌خوردن از مقاومت بالایی برخوردار است چرا که دوام و مقاومت دو پارامتر مهم در ساخت سرویس بهداشتی است.

از آن جایی که این سنگ‌ها برای کف و نمای دیوارها استفاده می‌شود بایستی متریال بسیار مناسبی داشته باشد که آب به لایه‌های زیرین آن نفوذ نکند. سعی کنید سنگ‌هایی که تخلخل کمتری داشته باشند را انتخاب کنید به عبارت ساده‌تر ساب خورده باشند؛ چرا که این سنگ‌ها به میزان کمتری رطوبت را جذب می‌کنند و طول عمر بالاتری هم دارند.

سرویس بهداشتی قسمت کوچکی از ساختمان را به خود اختصاص داده است؛ اما انتخاب نوع مصالح مناسب برای آن بسیار اهمیت دارد؛ چرا که مکانی است که به‌صورت روزانه با آن سروکار داریم، بنابراین دکوراسیونی منحصربه‌فرد اهمیت زیادی دارد. علاوه بر تمام موارد ذکر شده باید شیک و زیبا بودن سنگ را هم موردنظرتان قرار دهید.

ازاین‌رو زیبایی سنگ نمای داخلی سرویس بهداشتی بسیار مهم است. برای این که مقاومت سنگ‌ها به‌مرورزمان کم نشود می‌توانید هر دو سال یک‌بار دیوارها و کف سرویس بهداشتی را با مواد مخصوص آب‌بندی کنید. البته بهترین راه این که کمتر از مواد شوینده بهره ببرید تا آب‌بندی انجام شده دچار مشکل نشود. اساساً برای نمای حمام و دستشویی از متریال‌های مختلفی همچون سنگ، سرامیک و کاشی استفاده می‌شود.

بهترین سنگ برای حمام و دستشویی

سنگ‌ها مدل‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی دارند که انتخاب یک سنگ مناسب و طرحی زیبا کمی مشکل و دردسرساز خواهد بود؛ بنابراین در ادامه بهترین سنگ‌های حمام و دستشویی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • سنگ مرمریت 

سنگ‌ مرمریت از جمله سنگ‌های لوکس و زیبا است که محیط‌ سرویس بهداشتی را پوشش می‌دهد. مقاومتی که سنگ‌های مرمریت نسبت به سایر سنگ‌ها دارند، بسیار معمولی است. برای مثال در مقایسه با سنگ گرانیت از دوام و ماندگاری کمتری برخوردار هستند؛ یعنی نفوذپذیری آب و آسیب‌های وارد شده به آن‌ها به‌مراتب بیشتر از گرانیت است.

به‌هرحال سنگ‌های مرمریت برای کف‌پوش حمام و دستشویی مورداستفاده قرار می‌گیرند و یک دکوراسیون خاصی را برای نمای ساختمان ایجاد می‌کنند. به‌راحتی می‌توان سنگ‌های مرمریت را تمیز کرد و شست‌وشوی آن‌ها نیز بسیار آسان است. در واقع در هنگام شست‌وشوی سنگ‌های مرمریت با استفاده از مواد شوینده راحت است چرا که مواد به آن نمی‌چسبد.

سنگ مناسب سرویس بهداشتی و حمام
  • سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یک سنگ‌آهکی است که معمولاً رنگ‌بندی گرمی دارد و از منافذی هم برخوردار است. از آن جایی که روی سطح این سنگ‌ها منافذ کوچک یا عمیقی وجود دارد با اپوکسی یا دوغاب آن را پر می‌کنند که سطح صاف و یکدستی داشته باشد. توجه کنید در صورت پر نشدن منافذ این سنگ شاهد نفوذ آب زیادی می‌شویم که این ویژگی برای سرویس بهداشتی مناسب نخواهد بود.  

  • سنگ مرمر

یک سنگ گران‌قیمت و زیبا که در قسمت‌های مختلف ساختمان باتوجه‌به میزان بودجه تأمین می‌شود، سنگ مرمر است. سنگ‌های مرمر از جمله سنگ‌های نرمی هستند که نسبت به سنگ‌های چینی از مقاومت کمتری برخوردار هستند؛ به همین دلیل از نظر اقتصادی و فنی گزینه‌های مناسبی نیستند. اما اگر به دنبال زیبایی هستید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و پشت آن‌ها نورپردازی کنید. 

  • سنگ‌چینی یا کریستال

یکی از بهترین سنگ‌‌ها برای سرویس بهداشتی سنگ‌چینی است که میزان تخلخل و جذب آب نسبت به گرانیت بیشتر و نسبت به مرمریت کمتر است. به همین دلیل می‌توان گفت که تخلخل و جذب آب کمی دارند و زمانی که در معرض مواد شوینده یا رطوبت قرار بگیرند دستخوش تغییر نمی‌شوند. این مدل سنگ بافتی کریستالی روشنی دارد و برای سرویس‌های بهداشتی گزینه بسیار مناسبی است.

سنگ مناسب سرویس بهداشتی و حمام

سنگ کف سرویس بهداشتی

سنگ‌های کف سرویس بهداشتی بایستی در برابر مواد شوینده از مقاومت بالایی برخوردار باشد. در واقع این نوع سنگ‌ها بایستی به صورتی انتخاب شوند که سطح لغزنده‌ای نداشته باشند و باعث افتادن افراد نشود. حتی‌الامکان سنگی انتخاب شود که نفوذناپذیر باشد و رطوبت یا مواد شوینده روی آن تأثیرگذار نباشند. 

سنگ دیوار سرویس بهداشتی

سنگ دیوارپوش باید تخلخل کمی داشته باشد و در برابر شکسته‌شدن یا ترک‌خوردن از مقاومت بالایی بهره ببرد. توجه کنید که ویژگی لغزندگی در این سنگ‌ها معنایی ندارند و برای پرداخت آن با محدودیت خاصی روبه‌رو نمی‌شویم. دکوراسیون و نمای داخلی سنگ سرویس بهداشتی در این مورد بسیار مهم است؛ بنابراین بیشتر به نمای سرویس بهداشتی توجه کنید.  

ویژگی‌های سنگ مناسب حمام و سرویس بهداشتی

  • مقاومت بالا
  • نفوذپذیری بسیار کم در برابر مواد شویند و آّب
  • تراکم بالای سنگ و عدم تخلخل
  • در معرض مواد شوینده کمترین آسیب را ببیند یا آسیب نبیند.
  • به‌مرورزمان دچار تغییر رنگ نشود.
  • عدم لغزندگی و تراکم بالای سنگ انتخاب شده
  • زیبایی و بسیار شیک باشد.
  • دارای رنگ مناسب و با دکوراسیون ساختمان متناسب باشد

در این مطلب سعی کردیم مناسب‌ترین سنگ‌ها را برای نمای سرویس بهداشتی معرفی کنیم. در نهایت متوجه شدیم که نمی‌توان سنگ‌های تراورتن را به‌سادگی استفاده کرد چرا که دارای تخلخل است؛ اما اگر با استفاده از اپوکسی و دوغاب حفره‌های عمیق آن برطرف شود، گزینه خوبی برای سرویس بهداشتی می‌شود. امیدوارم تمام نکات ارائه شده مفید واقع شده باشد و بتوانید سنگی مناسب برای سرویس بهداشتی خودتان انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *