جستجو

سنگ نما یا سرامیک نما؟

سنگ نما یا سرامیک نما؟

فهرست مطالب

سطوح ساختمانی با کمک پوشش دهنده های مختلف رنگ و طرح خاصی به خود می گیرند. این پوشش اغلب با استفاده از موادی همچون گچ، سیمان سفید، سیمان سیاه، سرامیک ، ام دی اف و بلاخره سنگ پوشانده می شود که همگی آنها در راستای زیبا سازی محل زندگی انسان است. اما در حال حاضر در بین این پوشش دهنده های ساختمانی در نمای خارجی دو متریال سرامیک نما و سنگ نما بیشترین استفاده را دارند. اما سرامیک نما و سنگ نما چیست و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

سرامیک نما

سرامیک (با ریشه سرام) یک ماده معدنی، جامد غیرفلزی بوده که در کوره با درجه حرارت بالا پخته شده است.کلمه سرامیک برگرفته شده از واژه یونانی keramos به معنای سفالگر، کاشی، سفال می‌باشد، و در انگلیسی Ceramic  خوانده می‌شود. سرامیک ها معمولا به دو دسته ی لعاب دار و بی لعاب تقسیم بندی می شوند. سرامیک های لعاب دار حالت شیشه ای لغزنده و براقی دارند . سرامیک های بی لعاب حالت مات دارند و درخشندگی زیادی ندارند .از جمله سرامیک های بی لعاب می توان به تراکوتا و پرسلان ها اشاره کرد.

مزایا و معایب سرامیک

  • مزایای سرامیک 
  • معایب سرامیک 
سنگ نما یا سرامیک نما؟

سنگ نما

سنگ ساختمانی یک ماده طبیعی بوده که از به هم پیوستن یک یا چند کانی شکل می‌گیرد و پس از استخراج از دل زمین به شکل‌های مختلف فرآوری و برش داده می‌شود. از گذشته تاکنون سنگ نمای ساختمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان نقش ایفا می‌کند که نه تنها فقط جهت نمای قسمت‌های مختلف سازه کاربری داشته، بلکه نوعی عایق برای ساختمان نیز محسوب می‌شود. سنگ ها معمولا در پنج دسته ی سنگ های تراورتن ، سنگ مرمریت ، گرانیت ، چینی و مرمر طبقه بندی می شوند که هر کدام ویژگی خاص و مکان های ویژه ی خود را برای استفاده دارند.

سنگ تراورتن یکی از زیباترین و با کیفیت ترین سنگ ها برای نمای ساختمان است

مزایا و معایب سنگ نما

  • مزایای سنگ نما
  • معایب سنگ نما
سنگ نما یا سرامیک نما؟
سنگ نما یا سرامیک نما؟

سنگ نما یا سرامیک نما؟

یکی از اصلی‌ترین نکات در انتخاب مصالح مناسب جهت اجرا در نما، کف و دیگر قسمت‌های هر ساختمان، دوام آن متریال است. از این نظر می‌توان سنگ ساختمانی را یکی از انتخاب‌های بسیار مناسب برشمرد. سنگ‌های ساختمانی به دلیل دارا بودن ساختار خاص و مطلوب دوام بیشتری از سرامیک دارند.

خشک بودن سرامیک باعث شده تا مقاومت و ضربه‌ پذیری کمتری در مقابل سنگ داشته باشد و احتمال شکستن آن در برابر انقباض و انبساط ساختمان و ضربات احتمالی بیشتر باشد. برای مثال در محل‌هایی همچون آشپزخانه‌های صنعتی، تعمیرگاه‌ها، کارخانه‌های صنعتی، سالن بدنسازی و… که امکان افتادن اشیاء در آن‌ها بالاست استفاده از سرامیک پیشنهاد نمی‌شود و در عوض سنگ‌های ساختمانی جهت نصب و اجرا در این مکان‌ها بسیار مناسب می‌باشند. در نماهای رومی و کلاسیک نیزمعمولا سنگ تراورتن به کار گرفته می شود. در کفپوش منزل می توان از سرامیک یا سنگ را استفاده کرد.

در آخر به کارفرمایانی که زیبایی طبیعی، شکوه، اصالت و الگوهای غیر تکراری مورد توجه است سنگ را پیشنهاد می کنیم اما اگر از آن دسته از کارفرمایانی هستید که قیمت پایین، رنگ و طرح دلخواه ،سهولت نصب و الگوهای تکراری در کاشی ها را برایتان ارجحیت دارد سرامیک برای شما انتخاب مناسبتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *