جستجو

نمای ترکیبی ساختمان + انواع آن

نمای ترکیبی ساختمان

فهرست مطالب

 نمای ترکیبی ساختمان خصوصا ترکیب سنگ و آجر نما یکی از پرطرفدارترین نماها است. نمای بیرونی ساختمان ها در شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و سایر شهر ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و در این میان نماهای ترکیبی نیز محبوبیت بالایی دارند.

با توجه به متنوع بودن انوع رنگ آجر نسوز نما، ترکیب آن با سنگ نما به شدت زیبایی آفرین می باشد. در این مقاله  به بررسی نمونه های ترکیبی نمای آجر و سنگ تراورتن و نما رومی و نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز می پردازیم.

نمای ترکیبی چیست؟

اگر در نمای ساختمان از چند نوع متریال استفاده شود (برای مثال از سنگ و آجر یا آجر و بتن و…) به آن نما نمای ترکیبی می گویند. دلایل استفاده از نمای ترکیبی میتواند به موارد متعددی اشاره می کند اما اصلی ترین علت آن زیباتر شدن و جذاب تر شدن نمای ساختمان می باشد.

انواع نمای ترکیبی

  1. نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز
  2. نمای ترکیبی سنگ و چوب ترموود
  3. نمای ترکیبی آجر و شیشه
  4. نماهای ترکیبی کامپوزیت، کرتین وال، بتن اکسپوز و …
  5. نمای ترکیبی آجر و سرامیک (به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود)
نمای ترکیبی ساختمان
نمای ترکیبی ساختمان

 امروزه نمای ترکیبی سنگی، آجری، سیمانی، جی اف ار سی، کامپوزیت، چوب، سرامیک، شیشه، فلز و… به قدری گسترده شده‌اند که انتخاب یک مسیر و مصالح خاص را برای طراحان دشوار کرده است. از همین روی لازم است تا پیش از هر چیز یک مسیر مشخص از ابتدایی‌ترین مسائل ساخت نمای ترکیبی همچون آب و هوا، توپوگرافی زمین و.. تا محل خرید مصالح نما سازی خود را مشخص کنید. تنها در این صورت است که می‌توان انتظار یک اثر هنری ماندگار و مستحکم را داشت.

در حقیقت هنگامی که خواهان ایجاد یک نمای سنگی هستید، تمام مراحل با سادگی و سهولت بیشتری پیش می‌روند، اما هنگامی که تصمیم به ایجاد نمای ترکیبی سنگی می‌کنید، شرایط متفاوت خواهد بود؛ چرا که این نوع از نما نیازمند دانش گسترده‌تری از قواعد و قوانین بوده تا بتوان زیبایی بنا را دو چندان کرد.
بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم تا ابتدا به بررسی اقلیم منطقه و همچنین آب و هوای غالب آن پرداخته تا نوع متریال اولیه مصالح را در تناسب با این اقلیم انتخاب کنید.

سپس نوع کاربری ساختمان در درجه اهمیت بالایی قرار دارد و باید نوع نمای مسکونی، آموزشی، تجاری، صنعتی، اداری، ویلایی، کلینیک، گالری، تالار، باشگاه ورزشی، رستوران و… را مشخص کرد.

چرا باید از ترکیب نما آجری و سنگ استفاده کرد؟

ترکیب نما آجری و سنگ به این دلیل خلق شده که سنگ ها ماهیت سردی دارند و عایق حرارتی مناسبی برای ساختمان محسوب نمی شوند. در عوض در برابر رطوبت به شدت مقاوم بوده و نفوذ ناپذیرند. اما آجرها در برابر انتقال حرارت، بسیار مقاوم هستند و تولید آنها با ابزارهای قدیمی راحت تر از تراشیدن سنگ های بزرگ و سنگین بود. معماران قدیمی به این خواص سنگ و آجر پی برده بودند و تصمیم گرفتند از این دو مصالح ساختمانی، بهترین استفاده را ببرند.

انواع سنگ نما مناسب برای نمای ترکیبی با آجر نسوز
انواع سنگ نما مناسب برای نمای ترکیبی با آجر نسوز

در طرح های قدیمی ترکیب نما آجری و سنگ می بینیم که سنگ ها را برای مکانهای در معرض رطوبت به کار می برده اند. آجرها را نیز برای دیوارها و سقف که بیشترین نفوذ حرارتی را در ساختمان دارند استفاده می کردند. با ظهور آجر نسوز و خلق رنگ های متفاوت و متنوع در این آجر و بالا رفتن مقاومت آن، ایده های جدیدی شکل گرفت. امروزه علاوه بر دلایل گذشته، می توان زیبایی را یکی از اصلی ترین عوامل استفاده از نمای ترکیبی سنگ و آجر دانست.

مزایای نمای ترکیبی آجر و سنگ

  • کاهش هزینه ها با نمای ترکیبی: برای مثال قیمت سنگ نما از آجر نما به نسبت بالاتر می باشد و گران تر یا چوب ترموود از آجر طرح چوب گران تر می باشد. کار کاردن بخشی از نمای ساختمان با آجر نما باعث کاهش هزینه ها می شود.
  • افزایش سرعت نصب و اجرا نمای ترکیبی: استفاده از دو اکیپ نصب متریال نمای ساختمان باعث افزایش سرعت در مرحله نصب نمای ساختمان می شود.
  • زیباتر شدن و حرفه ای شدن نما در نماهای ترکیبی
  • سازگار بودن با انواع اقلیم های آب و هوایی مخصوصا سازگار با آب و هوای خیلی سرد.
  • عایق حرارتی مناسبی می باشند.
  • در میان انوع مصالح ساختمانی آجر عایق صوتی به شدت عالی می باشد.
  • طراحی و ایجاد نمایی جدید و خلاقانه

معایب نمای ترکیبی آجر و سنگ

  • خرید متریال های مختلف و دردسرهای به خصوص آن
  • نما را از حالت مینیمال خارج می‌شود
  • نیاز به ۲ نصاب مختلف به جای یک نصاب متخصص
نمای ترکیبی ساختمان

انواع سنگ نما مناسب برای نمای ترکیبی با آجر نسوز

  • سنگ تراورتن: پر طرفدارترین سنگ نما برای نمای بیرونی ساختمان در کشورمان همین سنگ تراورتن می باشد. برای نماهای ترکیبی که به آجر نما در آن بکار گرفته می شود نیز، استفاده سنگ تراورتن توصیه می شود.
  • سنگ مرمریت: این سنگ برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده می باشد. این سنگ به سنگ زنده معروف می باشد.
  • سنگ مرمر: سنگ مرمر با مرمریت متفاوت می باشد و قطعات آن بلوری شکل می باشند که نور را از خود عبور می دهند.
  • سنگ گرانیت: این سنگ حاوی خاک و ذرات آهن می باشد و معمولا به رنگ مشکی می باشد. سنگ گرانیتی در سراسر جهان جزء محکمترین و مقاومترین سنگ های نما شناخته می شود.
  • سنگ لایم استون: یکی از ارزانترین سنگ های نمای ساختمان با تنوع بسیار بالا در ابعاد، طرح ها و رنگ ها می باشند.
  • سنگ چینی: از ترکیب سنگ های ریز و کوچک تولید می شوند و مقاومت نسبتا قابل قبولی هم دارند.

انواع آجر نما مناسب برای نمای ترکیبی با سنگ نما

  • آجر نسوز انگلیسی: با ترکیب رنگی قرمز تا قهوه‌ای رنگ یکی از پر طرفدارترین آجرهای نما ترکیبی با سنگ نما است.
  • آجر نسوز مشکی: یکی از انواع آجرهای نسوز است که دارای بالاترین قیمت در بین سایر آجرهای نما را دارد و در تولید آن از فلز منگنز استفاده شده است.

  • آجر نسوز سفید: دارای دو نوع آجر نما سفید صدفی و سفید طوسی است.

  • آجر نسوز شاموتی: آجر شاموت طی فرایندی از آسیاب سنگ طبس تولید می‌شود و یکی از پر طرفدارترین و محبوب‌ترین آجرها برای نمای ترکیبی ساختمان است. آجر شاموتی برای نماهای ترکیبی از نظر ساختمان سازها و معماران یک آجر نمای لاکچری و حرفه‌ای محسوب می‌شود.

  • آجر قزاقی: یک آجر نما با فرآیند تولید سنتی است که به صورت دستی و خشتی تولید می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *