جستجو

نمای سنگی بهتر است یا نمای سیمانی؟

استفاده از سنگ در ساختمان

فهرست مطالب

نمای سنگی بهتر است یا نمای سیمانی؟ هر دو جز نماهای پرکاربرد در نماسازی ساختمان هستند؛ ویژگی های هر کدام و انتخاب طراح پروژه می‌تواد مشخص کند کدام نما مناسب ساختمان شماست.

نمای کلاسیک ساختمان یا همان نمای رومی ، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سبک ها در طراحی و ساخت ساختمان است. سیمان و سنگ از مصالح نمای رومی هستند که بسته به انتخاب معمار و آرشیتکت بکار برده میشود. انتخاب هر کدام از گزینه های سنگ یا سیمان به عنوان مصالح نمای کلاسیک دارای مزیت های و معایبی است که به تفکیک هرکدام را بررسی کرده و انتخاب را بسته به شرایط به شما واگذار می‌کنیم.

فاکتورهای مهم در انتخاب مصالح نمای کلاسیک ساختمان

  • زیبایی

نماهای رومی اجرا شده با سیمان سطحی یکدست، اکثرا سفید و مات دارند. در صورتی که نماهای اجرا شده با سنگ به دلیل طبیعی بودن رنگ سنگ ها، غالبا کرم و استخوانی رنگ هستند که در آنها بسته به نوع و سورت سنگ رگه و لکه های طبیعی یافت میشود. همچنین سطح سنگ در این سبک نماها براق و صیقلی هستند و درخشش خاصی به نما میدهند و علاوه بر آن نظافت و نگهداری آن از نمای نوع سیمان راحت تر است.

نمای سنگی بهتر است یا نمای سیمانی؟
نمای سنگی بهتر است یا نمای سیمانی؟
  • کیفیت و دوام

اصلی ترین فاکتوری که در انتخاب نمای کلاسیک باید مد نظر طراحان قرار گیرد انتخاب متریال مصرفی و توجه به کیفیت و دوام کار است. در این صورت برای بیان تفاوت نماهای کلاسیک سنگی و نمای سیمانی بر اساس کیفیت و دوام آن ها، این مورد بدیهی است که سنگ دارای دوام و مقاومت بیشتری نسبت به سیمان است.

سنگ نماهایی که در نمای کلاسیک ساختمان به کار می روند در صورتی که به درستی رزین شده باشند و کیفیت بالایی داشته باشند، می توانند به مدت سه دهه بدون ایجاد هیچگونه آسیب و عیبی، زیبایی و شکوه نمای ساختمان شما را حفظ کنند. در حال حاضر، با پیشرفت تکنولوژی می توان انواع سنگ ها را در ابعاد و شکل های مختلف و متنوعی برش داده و بعد از رزین کاری متناسب، آنها را روی نمای ساختمان نصب کرد.

از سنگ های پرطرفداری که در نمای اغلب خانه ها مشاهده می شود، می توان به سنگ تراورتن اشاره کرد. منابع زیادی از این سنگ در کشور وجود دارد به همین دلیل از قیمت مناسبی برخوردار است. علاوه بر آن، سنگ تراورتن دارای تنوع رنگ و طرح نیز می باشد که بسته به سلیقه خود می توانید از انواع آنها در نمای ساختمان خود بهره ببرید.

همچنین، فرآیندهای خاصی برای آماده سازی سنگ تراورتن انجام می شود که کیفیت و دوام آنها را بالا می برد. سوراخ هایی که در پشت سنگ تراورتن قرار دارند، باعث می شوند این سنگ روی نمای ساختمان محکم شود و در نتیجه آن، ترک نخورده و یا آسیب نبیند.

مدت زمان اجرا

مسئله ی پراهمیت دیگری که در طراحی و ساخت ساختمان به خصوص نمای آن، باید مد نظر قرار داد، مسئله ی زمان و مدت زمان اجرای نمای ساختمان است. در نتیجه، یکی از فاکتورهایی که در تفاوت نماهای کلاسیک سنگی و نمای سیمانی تاثیرگزار است، مدت زمان اجرای هر یک از این دو نما می باشد. بدیهی است که هرچه مدت زمان اجرای نمای ساختمان طولانی تر شود، کارفرما باید هزینه های بیشتری را پرداخت کند.

انواع متریال نمای کلاسیک ساختمان و مدت زمان اجرا

در رابطه با متریال های سنگ و یا سیمان و استفاده از آنها در نمای ساختمان می توان گفت که، مدت زمان اجرای آنها تفاوت چندانی ندارد. در حالت کلی، در رابطه با هر دوی این متریال ها می توان گفت، زمانی که داربست های ساختمان بسته می شوند، اجرای آنها شروع می شود و بنابراین زمان اجرای آنها حدودا یکسان است.

در طراحی و اجرای نماهای کلاسیک سنگی مسئله ای که بسیار مورد توجه است و باعث بالا رفتن مدت زمان اجرای نما می شود، جزئیات اجرایی مخصوصا در میزان ابزار سنگی است که در طراحی نما درنظر گرفته می شود. به طور کلی، هرچقدر جزئیات طراحی نمای کلاسیک سنگی ساختمان بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری برای اجرای آنها مورد نیاز است.

در صورتی که مسئله زمان برایتان اهمیتی ندارد، جزئیات و تزئینات ابزار نمای ساختمان را که باعث جذابیت و زیبایی آن می شوند، حذف نکنید زیرا در نهایت همین جزئیات هستند که نمای ساختمان شما را با سایر نماهای دیگر ساختمان ها متمایز می کنند و باعث منحصر به فرد بودن آن می شوند.

شما می توانید با در نظر گرفتن هر یک از فاکتورهایی که در تفاوت نماهای سنگی و نمای سیمانی رومی گفته شد، فاکتورهایی که برایتان اهمیت دارند را اولویت بندی کرده و سپس یکی از نماهای کلاسیک سنگی و یا نمای سیمانی را برای طراحی و ساخت نمای ساختمان خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *