جستجو

المان های نما در نمای ساختمان

المان های نما

فهرست مطالب

المان های نما

المان های نما به زیباتر شدن نمای ساختمان کمک شایانی می‌کنند؛ طراحی المان‌های نما با سنگ تراورتن عباس آباد در معماری کلاسیک بسیار متداول است. جدا کردن المان‌های افقی و عمودی تاثیر زیادی بر کلیات نما می گذارد، تناسبات عناصر ساختمان لازم است با کل ابعاد ساختمان هماهنگ باشد. به عنوان مثال در ساختمان­‌های کوتاه عریض، ابعاد عرضی غالب می‌شوند و در ساختمان­‌های بلند، عناصر باریک برتری خود را به نمایش می گذارند. در و پنجره ­ها هم  تاثیر خاصی در نماها دارند. ناودان­‌ها، سایبان­‌ها، پیش‌­آمدگی­‌های سقف و بالکن­‌ها ایجاد سایه­‌های خاصی بر روی نما ایفای نقش می‌کنند.

طراحی نما نیز از گذشته تا بحال دستخوش تغییرات زیادی بوده و در هر عصر و دوره های مشخصی نماهای ساختمان ها تغییرات زیادی را دربر داشته اند.با نگاهی به گذشته کشور خودمان متوجه میشویم که نمای ساختمان تغییرات زیادی را در گذشت زمان داشته است. امروزه با گذشت زمان پیشرفت تکنولوژی و همچنین به روز شدن مد تاثیر خود را بر روی نمای ساختمان ها نیز گذاشته است.

طراحی نمای مدرن یکی از روش و سبک هایی است که از المان ها و خلاقیت های مدرن در طرحی بهره برده است.البته در طراحی مدرن نظر و عقیده مالک ساختمان میتواند تاثیر گذار باشد و به صورت ترکیبی و تلفیقی انجام شود.در موارد بسیاری مشاهده شده است که در طراحی مدرن نمای ساختمان از تلفیق و ترکیب کلاسیک و مدرن استفاده شده است که البته خروجی خوب و بسیار زیبایی نیز داشته است.

طراحی کامل نما كلاسيك این سبک به  نظم و تقارن  در طراحي نما به شدت پایبند می باشند  و در عين حال صحت و اصالت این سبک را نمی توان از آن گرفت. تزیینات در آن به تعداد زیادی دیده می شود که دیوارها همگی به صورت ابزار خورده و اجزا و تزینات به صورت تقارن و تناسبات متناسبی نسبت به همدیگر دیده می شود

طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن نیز برای ساختمان مسکونی و تجاری ممکن است متفاوت باشد.هر چه که برای طراحی نمای مدرن یک ساختمان مسکونی انجام میشود، برای یک مجتمع تجاری یا اداری پیاده سازی نمیشود.

المان های نما تراورتن

المان ها در نمای کلاسیک

  • ستون ها

ستون های معمولا در ابتدای درب ورودی استفاده می شوند و جلوه کاخ گونه به نما خواهد داد.ستون ها  درنماي كلاسيك باید همیشه به گونه ای طراحی شوند که از نظر بصری روی زمین نشسته باشند.

  • ورودی ها

ورودی ها  یکی از مهم ترین عناصر یک ساختمان و یک نما  مي باشند .در معماري كلاسيك  به طور ويژه به جزئیات و بخش بندی ها و برجسته کردن عناصر و قسمت بندی هاي ورودي   توجه  مي شود و نماهای کلاسیک همیشه به زیبایی ورودی های خود بالیده اند.

  • سنتوری ها

تناسبات و تقسیمات و دیتایل ها در نمای کلاسیک اجزاء سازنده آن هستند و هر کدام از این سه پارامتر در شکل گیری نمایی زیبا و هارمونیک تاثیر گذارند.سنتوری هم یکی از المان های خط آسمان ساختمان در نما می باشد.

ما در یک تقسیم بندی کلی سنتوری را به صورت مثلثی و نیم گرد داریم. در معماری کلاسیک در طراحی نمای کلاسیک و طراحی داخلی از سنتوری های دیگر هم استفاده می کنیم.سنتوری شکسته و ناقص از انواع سنتوری به شمار می روند.

المان های نما تراورتن
  • صراحی ها

صراحی سنگی در قسمتی از  ساختمان به کار گرفته می شود که از آن جهت تزئینات پله و و زیبایی پلکان به کار برده می شود. معمولا با توجه به اینکه صراحی ها در فضای بیرونی ساختمان و در معرض سرما و گرما و رطوبت و باد و باران قرار می گیرند باید از دوام و استحکام بالاتری داشته باشند  به همین دلیل استفاده از صراحی ها ی سنگی در جهت استفاده در فضاهای باز انتخاب مناسب تری است.

  • قرنیزها

قرنیز ها به نوارهای عموما باریکی گفته می شود که در پایین دیواره ها و در موارد خاص در بخش پاخور پله های ورود به ساختمان استفاده می شود.هرچند استفاده از قرنیز سنگی در معماری داخلی بیشتر مورد استفاده است اما در نما كلاسيك  بیرونی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • المان های ديگر

از دیگر المان های مشترک که در تمام ساختمان های نمای رومی دیده می شود به کار بردن سر ستون ها و کله گاوی هاست

یکی دیگر از نشانه های بارزی که تمامی ساختمان های نما رومی است، استفاده از  قوس های زمخت و بزرگ می باشد، اکثر آن ها دارای نقش های برجسته ای هستند.

المان ها در نمای مدرن

در طراحی نمای مدرن ساختمان معمولا بیشتر از یک نوع متریال کاربرد دارد این نوع از طراحی نمای ساختمان از اصول معماری مدرن پیروی می نماید که شامل حذف تزیین های ساختمان و سادگی المان های به کار رفته در نمای ساختمان است. در طراحی نمای مدرن ساختمان عموما از زوایای قائم استفاده می شود. استفاده بیشتر از یک نوع متریال ساختمانی در طراحی نمای مدرن ساختمان به معنی استفاده بیش از حد متنوع متریال معماری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *