جستجو

بهترین سنگ‌های ساختمانی در نمای داخلی

بهترین سنگ‌های ساختمانی در نمای داخلی

فهرست مطالب

بهترین سنگ‌های ساختمانی معمولاً از میان انواع سنگ طبیعی مانند سنگ تراورتن، سنگ مرمر، سنگ مرمریت و… انتخاب می‌شود.

در مورد سنگ های ساختمانی باید ویژگی‌های عمومی نظیر ظاهر جذاب، مقاومت بالا، سازگاری با شرایط محیطی مکان‌های مورد استفاده و همچنین سازگاری با اهداف مورد نظر از اجرای تزئینات ساختمانی، در نظر گرفته شود. 

جدا از این ویژگی‌های عمومی، نکته کاربردی دیگری که می‌تواند هر مطلبی را که با محوریت معرفی بهترین سنگ‌های طبیعی ساختمانی تهیه شده است، دقیق‌تر و کاربردی‌تر کند، تفکیک انواع سنگ ساختمانی تزئینی از یکدیگر بر اساس تناسب‌های کاربری آن‌ها با تزئینات خارجی و داخلی است.

بنابراین مطالب زیر بر این اساس تنظیم شده و به معرفی بهترین سنگ‌های طبیعی ساختمانی با کاربری تزئینی می‌پردازد.

بهترین سنگ‌های ساختمانی در نمای داخلی

سنگ تراورتن
تنوع رنگ به خصوص طیف رنگ‌های روشن مانند سفید، خاکستری، کرم و… مهم‌ترین دلیلی است که سورت‌های مختلف سنگ تراورتن را در دسته بهترین سنگ‌های ساختمانی از خانواده سنگ‌های رسوبی متخلخل قرار می‌دهد. 

این نوع سنگ که از نظر قیمت و مقرون‌به‌صرفه اجرا کردن پروژه‌های ساخت و ساز به‌خصوص نمای ساختمان‌ها گزینه خوبی است، از نظر سایر ویژگی‌های مطرحی نیز که در مورد بهترین سنگ‌های مورد استفاده در تزئینات ساختمانی قابل اشاره است.

وزن سبک، دوام بالا، قابلیت برش پذیری عالی و عدم تأثیرپذیری از عوامل محیطی، قابلیت‌های ویژه‌ای دارد و به جرئت می‌توان آن را در رده‌های بالای این لیست قرار داد.

سنگ کوارتزیت
سنگ کوارتزیت به‌عنوان یک سنگ طبیعی مقرون‌به‌صرفه با مقاومت خوب در برابر ضربه و عوامل محیطی، مناسب استفاده در فضاهای خارجی ساختمان مانند نما، کف‌پوش و دیوار پوش حیاط و پارکینگ و… است .

به‌طور عمومی می‌توان انواع مختلف آن را از طریق مشاهده رگه‌های پررنگ و اغراق شده درون بافت سنگ و نیز تخلخل بالا، شناسایی کرد.

سنگ ساختمانی سفید

سنگ مرمر
سنگ مرمر از نظر ظاهری با رگه‌های سنگی متنوع و چشم‌نواز شناخته می‌شود و برای استفاده‌هایی که مقدار بیشتر براق بودن در مورد سنگ ساختمانی مد نظر باشد، از بهترین انتخاب‌ها است.

به دلیل تراکم بالا و قابلیت این نوع سنگ در زمینه ساب خوردن و صیقلی شدن به دست می‌آید.

انواع سنگ مرمر همچنین از نظر دوام و عموم ویژگی‌های سنگ ساختمانی مناسب برای اجرای پروژه‌های تزئینی داخلی و خارجی مناسب است و بر این اساس از گزینه‌های همیشه مطرح در زمینه سنگ‌های ساختمانی محسوب می‌شود، که البته قیمت بالاتری نسبت به خیلی از انواع سنگ ساختمانی بررسی شده در این مقاله دارد.

سنگ سند استون
انواع سنگ سند استون یا ماسه سنگ، نوعی از سنگ ساختمانی رسوبی است که طرح و بافت ماسه‌ای خشن دارد.

به همین دلیل بیشتر از فضاهای داخلی، در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته انواع خاص‌تر از این سنگ که نوعی طرح و رنگ مانند طرح و رنگ چوب دارند، برای تزئینات داخلی هم مناسب است.

سنگ گرانیت
یک نمونه دیگر از سنگ‌های ساختمانی که جهت استفاده در تزئینات خارجی مناسب است، سنگ طبیعی گرانیت از خانواده سنگ‌های آذرین است. 

ظاهر جذاب (طرح‌های غیر رگه‌ای یکنواخت و تنوع رنگ)، مقاومت حرارتی بالا، صیقلی بودن و نفوذ پذیری خیلی کم و البته استحکام و دوام بالا از مهم‌ترین دلایلی است که سورت‌های مختلف این نوع سنگ را برای کاربردهای خارجی و داخلی مورد توجه قرار داده است.

تراورتن عباس آباد

سنگ لایم استون
این نوع سنگ که با اصلی‌ترین مشخصه‌های خود یعنی رنگ‌های روشن یا تیره و طرح‌ها و نقوش ریز و نقطه نقطه و یکنواخت شناخته می‌شود.

به دلیل مقاومت پایین در برابر ضربه بیشتر از تزئینات خارجی ساختمان‌ها مانند نما، برای پوشش دیوارهای داخلی استفاده می‌شود و جدا از ظاهر مطلوبی که ارائه می‌دهد، از نظر قیمت مناسب و خاصیت جذب گرمای محیط و مطبوع کردن فضای مورد استفاده هم مورد نظر خیلی از پروژه‌های ساخت و ساز قرار می‌گیرد.

سنگ ماریل
سنگ ماریل یا سنگ مرمریت به این دلیلی که مقاومت پایینی در برابر عوامل محیطی مانند تنش‌های ناشی از دما و باران دارد، بیشتر برای استفاده در تزئینات داخلی مناسب است.

این نوع سنگ از نظر ظاهری نباید با سنگ مرمر اشتباه گرفته شود چراکه قابل عبور نور سنگ مرمر را ندارد و رگه‌های آن نسبت به سنگ مرمر غلیظ‌تر است و از طرف دیگر تنوع رنگ بالاتری هم دارد.

سنگ تراونیس
سنگ طبیعی تراونیس یک نوع از بهترین سنگ‌های ساختمانی ترکیبی (ترکیب سنگ تراورتن و سنگ مرمر) است که از نظر جذابیت ظاهری و جلوه‌های خاصی که دارد و اصطلاحاً به آن نقوش ابر و بادی گفته می‌شود.

بیشترین استفاده از این سنگ در نمای داخلی ساختمان‌ها است، اما از نظر مقاومت و تأثیرپذیری کم از عوامل محیطی هم دست کمی از بهترین سنگ‌های ساختمانی مناسب فضای خارجی  ندارد و می‌توان از آن برای هر دو منظور استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *