جستجو

جامع‌ترین راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان

راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان

فهرست مطالب

نما، به عنوان یکی از عناصر برجسته در طراحی خارجی ساختمان‌ها، نقش بسیار مهمی در افزایش زیبایی و ارتقای ارتباط بصری با محیط اطراف دارد. سنگ نما، از جمله انتخاب‌های معمول در ایجاد نماهای ساختمانی است که اگر به طور صحیح انتخاب شود، می‌تواند جلوه‌ای منحصر به فرد و زیبا به ظاهر ساختمان شما بیفزاید. از این رو، معماران باید هوشمندانه‌ترین انتخاب را داشته باشند تا از خرید نادرست سنگ نما جلوگیری کرده و از وقوع خسارات مالی و ایمنی جلوگیری نمایند.

با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع، بر آن شدیم تا با تدوین راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان و بیان مهم‌ترین نکات پیرامون آن، به شما کمک کنیم تا بهترین سنگ نما را برای ساختمان خود انتخاب و خریداری نمایید.  

نکات طلایی برای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان

راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان زیر، حاصل بررسی‌های جامع در منابع معتبر و مقالات افراد متخصص بوده و حاوی نکاتی است که توجه به آن‌ها، می‌تواند شما را در انتخاب بهترین و مقاوم ترین سنگ نما یاری نماید. برخی از نکات طلایی که به هنگام انتخاب سنگ نما باید به آن توجه نمود عبارتند از:

۱. دوام و ماندگاری سنگ نما ساختمان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان بر توجه به آن، تاکید ویژه‌ای می‌شود، میزان مقاومت و دوام سنگ نما است. سنگ‌های مختلف به دلیل تنوع در ساختار و اجزای کانی تشکیل‌دهنده خود، از مقاومت‌های گوناگونی برخوردارند. سنگ نما باید دارای دوام بالایی باشد و بتواند در برابر عوامل محیطی مانند باد، باران، نور خورشید و تغییرات دمایی مقاومت کند. علاوه بر این، سنگ نما باید بتواند سال های طولانی بدون نیاز به تعمیر یا نگهداری، زیبایی خود را حفظ کند. به عنوان مثال، سنگ تراورتن عباس آباد یکی از مقاوم‌ترین انواع سنگ نماست که علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که به نمای ساختمان می‌بخشد، شما را تا سال‌ها از حیث ترمیم یا تعویض سنگ نما بی‌نیاز می‌کند.

۲.توجه به تناسب سنگ نما ساختمان با شرایط آب و هوایی

یکی از حیاتی‌ترین نکته‌هایی که در راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان بر توجه همه جانبه به آن توصیه می‌شود، بررسی میزان مقاومت سنگ نما در برابر شرایط آب و هوایی، ضربه و فشار‌های مختلف است. سنگ نما باید توانایی کاهش تأثیر باران، برف، گرما و سرما را داشته باشد تا برای سال‌ها به شکل اصلی خود باقی بماند. بر این اساس شما باید متناسب با منطقه‌ای که در آن مشغول به ساخت و ساز هستید و نیز با در نظر گرفتن نکات زیر، سنگ نما را انتخاب نمایید.

تراورتن عباس آباد
  • مناطق سردسیر، نیازمند سنگ نمایی هستند که با توجه به بالا بودن سطح بارش برف و باران، دوام و مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین، این سنگ باید تخلخل و حفره‌های کمتری نیز داشته باشد؛ زیرا در غیر اینصورت، باران ممکن است درون حفره‌ها گیر کرده و با سرد شدن هوا، منجر به شکست و خرد شدن سنگ شود.

با توجه به این شرایط، می‌توان سنگ تراورتن عباس آباد را به عنوان بهترین گزینه‌ برای ساخت نما به شمار آورد. زیرا این سنگ علاوه بر داشتن حفرات کم، مقاومت مطلوبی در برابر فشار‌های جوی و شکستن دارد. همچنین، با توجه به سرمای زیاد هوا، سنگ نما باید دارای رنگ‌های تیره‌تری باشد تا علاوه بر افزایش زیبایی، موجب عایق‌سازی و صرفه‌جویی در انرژی نیز گردد.

  • مناطق گرمسیر نیز به ویژه نیازمند توجه به رنگ سنگ هستند. از آنجایی که رنگ‌های تیره موجب جذب گرما می‌شوند و تضاد حرارتی ایجاد می‌کنند. از این رو توصیه می‌شود، در این مناطق از سنگ‌هایی با رنگ‌های روشن مانند سفید و کرم استفاده شود. همچنین، با توجه به تابش شدید آفتاب در این مناطق، استفاده از سنگ‌های تیره ممکن است به مرور زمان منجر به پریدگی رنگ سنگ و از دست دادن زیبایی آن شود.

به همین دلیل، سنگ‌های تراورتن روشن به ویژه سنگ عباس آباد، بهترین گزینه جهت نمای ساختمان در این مناطق می‌باشد. با این حال، سنگ‌هایی مانند گرانیت و سنگ‌های چینی نیز توانمندی قابل قبولی در حفظ و انعکاس گرما دارند.

بر طبق تحقیقات انجام شده در راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان، مناطق با اقلیم شمالی و همچنین مناطق با میزان بالای رطوبت و بارش باران، نیازمند استفاده از سنگ‌هایی با تخلخل مناسب و وزن کم می‌باشند. عدم وجود تخلخل مناسب منجر به نفوذ رطوبت به ساختار سنگ، عدم چسبندگی سنگ به ملات و در نتیجه، آزاد شدن سنگ از نما خواهند شد.

به همین دلیل، تخلخل‌های سنگ باید با رزین پوشانده شده باشند تا از نفوذ آب به داخل سنگ جلوگیری شود و از انقباض آب در شب و ترک خوردگی سنگ جلوگیری گردد. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که سنگ تراورتن با توجه به تخلخل ایده‌آلی که دارد به عنوان یک گزینه مناسب برای نما در این مناطق محسوب می‌شود. انواع معروف این سنگ شامل تراورتن عباس‌آباد، تراورتن آتش‌کوه، تراورتن دره‌بخاری و … هستند.

تراورتن عباس آباد

۳. مقاومت سنگ نما ساختمان در مقابل آلاینده‌ها و باران‌های اسیدی

مقاومت سنگ نما در برابر آلودگی و باران‌های اسیدی، در شهرهای صنعتی و به ویژه شهرهای جنوبی، بسیار حیاتی است. زیرا در صورت نفوذ آلودگی به داخل نما، سنگ زیبایی خود را از دست داده و کدر می‌شود. از این رو می‌توان این مورد را یکی از مهم‌ترین نکات موجود در راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان دانست.

برای مثال، در مناطق صنعتی با هوای آلوده، بهتر است از تراورتن‌های تیره مانند سنگ تراورتن عباس آباد قهوه‌ای که در برابر نفوذ آلودگی بسیار مقاوم است، استفاده نمود. همچنین، می‌توان از سنگ‌های چینی و گرانیت نیز با توجه به اینکه راحت تمیز می‌شوند و از نظر اقتصادی به صرفه هستند، در طراحی نمای خارجی ساختمان بهره برد، اگر چه این سنگ‌ها به نسبت تراورتن عباس آباد کیفیت و دوام پایین‌تری دارند.

۴. تطابق سنگ نما ساختمان با طراحی خارجی

انتخاب سنگ‌های مناسب برای اجرای سبک‌های مختلف نما، مانند سنگ نمای رومی، مدرن، کلاسیک و … نیازمند در نظر گرفتن پارامتر‌های متفاوتی است. اگر سنگ نما متناسب با سبک معماری بنا انتخاب شود، می‌تواند به نحو چشمگیری به زیبایی و جلوه نمای ساختمان کمک نماید. برای انتخاب بهترین سنگ نما، می‌توانید از خدمات مشاوره تخصصی و رایگان کارشناسان مجرب صنایع سنگ ایران مهر بهره ببرید.

۵. میزان چسبندگی سنگ به نما

یکی از مهم‌ترین اصولی که در راهنمای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان بر نظارت بر آن تاکید می‌گردد، توجه به چسبندگی مناسب سنگ به نما و استفاده از شیوه‌های صحیح نصب است. برای نصب سنگ در نما، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به استفاده از دوغاب سیمان و اسکوپ اشاره کرد. روش دوغاب سیمان عمدتاً برای سنگ‌هایی مانند تراورتن که دارای تخلخل مناسبی هستند، به کار می‌رود اما در سنگ‌هایی نظیر سنگ نما گرانیت که تخلخل کمتری دارند، از روش اسکوپ سنگ استفاده می‌شود. از این رو با توجه به این نکته می‌توان، سنگ‌های تراورتن را مناسب‌ترین و ایمن‌ترین نوع سنگ نما به شمار آورد.

تراورتن عباس آباد

۶. ابعاد، ضخامت و شیوه نصب مناسب

سنگ‌ها در کارخانه‌ها به ابعاد مختلف برش داده می‌شوند و انواع پرداخت‌ها با توجه به جنس سنگ روی آنها انجام می‌شود. از معروف‌ترین ابعاد می‌توان به تایل و اسلب و طولی اشاره کرد. سایز تایل برای نمای ساختمان گزینه مناسبی است اما به دلیل افزایش بندکشی‌ها و کاهش یکدستی نما، پیشنهاد نمی‌شود.

همچنین، در صورت انتخاب اسلب برای دیوار بیرونی یا داخلی، بهتر است از سنگ‌های سبک مانند اسلب تراورتن عباس آباد، استفاده نمود. البته گاهی بر اساس سلیقه کارفرما یا شرایط اقلیمی منطقه، چاره‌ای جز انتخاب سنگ‌های متراکم همچون گرانیت و کریستال چینی وجود ندارد. این سنگ‌ها با توجه به ساختارشان از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردارند اما وزن زیاد، جذب آب کم و تخلخل پایین مشکلاتی در نصب‌شان بوجود می‌آورد که تنها راه چاره ی آن استفاده از روش‌های نصب خشک سنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *