جستجو

سنگ تراورتن تکاب چیست؟

سنگ تراورتن تکاب

فهرست مطالب

سنگ تراورتن تکاب کرم روشن در دسته‌ی سنگ‌های تراورتن روشن قرار دارد. سنگ تراورتن تکاب به دلیل رنگ و ویژگی منحصر به فرد خود کاربرد‌های مختلفی در نمای ساختمان دارد. این سنگ با تلفیق رنگ های تیره تر یا در کنار ترموود می‌تواند نمای شیک و زیبایی ایجاد کند. همچنین لازم به ذکر است که این تراورتن بیشترین استفاده را در سبک نماهای رومی داشته و بسیار مورد استقبال طراحان و معماران ساختمانی قرار گرفته است.

ویژگی های سنگ تراورتن تکاب

  • خلل و فرج های بسیار ریزی در سنگ های درجه یک این نوع سنگ مشاهده می شود. اما درجات ضعیف تر این سنگ دارای تخلخل های بزرگتری است.
  • معادن این نوع سنگ به فراوانی در داخل کشور وجود دارد. به همین دلیل قیمت مناسبی دارد و همیشه در دسترس قرار دارد.
  • هیچ گونه ترک و خورد شدگی و ریزش در این سنگ مشاهده نمی شود، زیرا دارای سوراخ هایی است که با مواد رزین پوشانده شده است و در برابر سرمای شدید هم مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

سنگ های تراورتن، محصولات بسیار مناسبی هستند که این روزها در نمای ساختمان و در هر شرایط اب‌ هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. در سالیان گذشته استفاده از این نوع سنگ در ساختمان ها به طور چشم گیری افزایش داشته است و این فقط به خاطر این است که بعد از تحقیق و مطالعه در مورد ویژگی های خوب این نوع سنگ به این نتیجه رسیده ایم‌ که تراورتن ها سنگ های بسیار خوبی برای نمای ساختمان می باشند.

سنگ تراورتن تکاب

در گذشته از سنگ های مرمریت، چینی و گرانیت بیشتر در نمای ساختمان استفاده می شد. این سنگ ها به خاطر تخلخل کم و وزن بالا امروزه در نماهای بلند مورد استفاده قرار نمیگیرند. شهرداری و سازمان نظام مهندسی کشور منع استفاده. از این نوع سنگ در نمای بیرونی ساختمان را چند سالی است ابلاغ کرده و از دادن پایان کار به ساختمان هایی که این امر را رعایت نکنند اجتناب میکند.

این سنگ ها در سرما و گرما از سیمان پشت خود جدا شده و از نمای ساختمان سقوط میکنند و این امر باعث بروز خطر مرگ و… برای انسان میشود. اما سنگ های تراورتن به خاطر تخلخل بالا و سوراخ هایی که در پشت خود دارد سیمان را به خوبی به خود جذب کرده و محکم به نمای ساختمان میچسبد.

سنگ تراورتن تکاب از معادن شهر تکاب آذربایجان استخراج می شود. این معادن بیشتر دارای سنگ های رنگی هستند ولی در کنار ان چند معدن سنگ تراورتن کرم و سفید نیز وجود دارد. سنگ کرم یکی از سنگ های بسیار پر‌کاربرد در نمای ساختمان هست. اما در کالاساخت به این تجربه رسیده ایم که این سنگ به تنهایی و یا با رنگ های دیگر و حتی آجرنما های رنگی نیز بسیار در نما زیبا می شود.

سنگ تراورتن تکاب دارای عرض استاندارد ۴۰ سانتیمتر و طول آزاد است. طول آزاد مناسب برای اجرای نما به صورت طولی و ازاد میباشد، که معمولا ۹۵ درصد نماهای اجرا شده در کشور ایران از این روش استفاده میشود.

این سنگ دارای ضخامت استاندارد سنگ های نما یعنی ۱/۷ سانتمتر است. قیمت مناسب این سنگ به خاطر بازی رنک نسبتا زیاد این سنگ در نمای ساختمان می باشد. سوراخ های سطح سنگ با رزین شده و کیفیت ساب و درخشنکی خوبی را‌ روی سنگ دارد. سنگ تکاب یکی از بهترین معادن سنگ تراورتن کشور است. این سنگ مناسب اجرا در نمای ساختمان می باشد و در هر شرایط اب‌ و هوایی میتوان از آن استفاده کرد.

کاربردهای تراورتن تکاب

  • برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان کاربرد دارد.
  • برای دیواره های داخلی ساختمان، پارکینگ، ابزار های کلاسیک مانند ستون ها کاربرد دارد.
  • این نوع سنگ در درجات سوپر، درجه یک و درجه دو وجود دارد و به عنوان سنگ مکمل در نمای ساختمان به حالت نواری استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *