جستجو

سنگ تراورتن کرم روشن

سنگ تراورتن کرم روشن

فهرست مطالب

سنگ‌های تراورتن کرم روشن، پرکاربردترین سنگ‌ها در ساختمان‌سازی علی الخصوص در نمای ساختمان به شمار می آیند. علاوه بر این تم روشن این سنگ‌ها به گونه‌ای است که به راحتی با رنگ‌های تیره‌تر مانند قهوه‌ای، سیلور و… ترکیب شده و جلوه زیبایی به نما می‌بخشد.

بنابراین می‌توان گفت میان سنگ‌های تراورتن روشن و تیره، انتخاب اکثر مردم نمای روشنی است که در قسمت‌هایی با رنگ های تیره‌تر  ترکیب شده باشد. با این وجود ساختمان‌های زیادی هم هستند که در نمای خود به صورت یکدست از تراورتن‌های روشن استفاده کنند.

به طور کلی تراورتن‌های روشن دارای تم رنگی کرم و سفید با موج‌هایی زیبا می‌باشند. این موج‌ها حاصل رسوب گذاری لایه‌های مختلف طی فرآیند تشکیل سنگ تراورتن است که رنگ و طرح آن‌ها در انواع مختلف متفاوت است. از این رو کوپ این سنگ در کارخانه‌های سنگبری به دو صورت موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شود.

از آنجایی که در برش بی‌موج پرتی سنگ کمتر است عمدتا به صورت بی‌موج به فرآوری می‌رسد. این سنگ‌ها در ابعاد مختلفی برش داده می‌شوند که از اسلب تراورتن موج دار می‌توان به بوک مچ و فورمچ‌های زیبایی دست یافت. حال به میزانی که تم رنگی آن‌ها تیره تر و میزان ناخالصی‌ها و تخلخل‌های موجود در آن بیش تر شود، سنگ در درجات ضعیف‌تری قرار می‌گیرد.

کاربرد های تراورتن کرم روشن

  1. سنگ نمای ساختمان
  2. سنگ دیوار ساختمان های مسکونی و اداری (سنگ دیوار لابی)
  3. دیوار راه پله ها
  4. پارکینگ ها

مشهورترین تراورتن های روشن

  • سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ عباس آباد از مرغوب ترین، گران ترین و روشن ترین سنگ های تراورتن است. این سنگ در دو طیف رنگی سفید و کرم وجود دارد. حال با توجه به طرح و شکل موج های موجود درآن، سورت های متنوعی از آن بوجود می آید که از جمله آن ها دنده گاوی،موج کبریتی،بی موج، موجدار و….است که قیمت های آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

سنگ عباس اباد جنس خیلی خوب و فشرده ای دارد که میزان و عمق تخلخل های آن از دیگر سنگ های تراورتن کمتر است. معدن سنگ تراورتن عباس آباد در استان مرکزی، شهرستان محلات واقع شده است. تراورتن سفید عباس آباد از نظر ظاهری بسیار شبیه به تراورتن طبس است؛ سورت کرم آن نیز مشابه سنگ های تراورتن کرم طرق،کرم تکاب، کرم رامشه و کرم ابرکوه است.

  • تراورتن آتشکوه

تراورتن آتشکوه مانند سنگ عباس اباد یکی دیگر از بهترین  سنگ های تراورتن است که گاها قیمت تراورتن آتشکوه در بعضی از سورت ها حتی بیشتر از قیمت سنگ عباس آباد است. این سنگ نیز در دو طیف رنگی روشن کرم و سفید یکدست استخراج می شود و دارای سورت های مختلف با قیمت های مختلفی است. این سنگ نیز از معادن واقع در استان مرکزی شهرستان محلات استخراج می شود.

  • سنگ تراورتن دره بخاری

تراورتن دره بخاری یکی از مرغوبترین سنگ های تراورتن با تم رنگی روشن کرم تا شکلاتی است. درون این سنگ رگه ها و موج های تیره قهوه ای شکلی وجود دارد که به سنگ زیبایی خاصی بخشیده است. این سنگ به علت موج های دایره ای شکلی که دارد به عنوان تراورتن موج پیچ نیز شناخته می شود.

معدن سنگ دره بخاری نیز در استان مرکزی شهرستان محلات واقع شده است. قیمت سورت های مختلف این سنگ نیز با یکدیگر متفاوت است به گونه ای که قیمت سنگ تراورتن دره بخاری بی موج با قیمت سنگ دره بخاری موج دار متفاوت است.

سنگ تراورتن کرم روشن
  • سنگ تراورتن کرم کاشان

تراورتن کرم کاشان سنگی با تم رنگی کرم روشن است که درون آن هاله های ابروبادی مشابه تراورتن حاجی آباد دیده می شود. در کاشان تراورتن های مرغوب دیگری مانند سیلور و شکلاتی نیز استخراج می شود. این سنگ بسیار شبیه به سنگ های کرم طرق، کرم رامشه، سنگ دره بخاری و تراورتن آبگرم محلات است.

  • سنگ تراورتن آبگرم محلات

تراورتن آبگرم محلات نیز یکی از سنگ های تراورتن با کیفیت و دارای رنگ زمینه روشن از کرم تا شکلاتی است. این سنگ در درجات ضعیف تر دارای تخلخل های بیش تر و تم کرم تیره است. معدن تراورتن آبگرم نیز در استان مرکزی و منطقه آبگرم شهرستان محلات واقع شده است.

  • سنگ تراورتن رامشه

تراورتن رامشه از سنگ های تراورتن روشن با قیمت مناسب می باشد که در مقایسه با سنگ های تراورتن دیگر دارای تخلخل بیش تری می باشد.درون این سنگ موج ها و رگه های تیره تر از رنگ زمینه دیده می شود که در سورت های ضعیف تر لکه ها یا هاله های صورتی نیز در آن دیده می شود. این سنگ دارای سورت های مختلفی مانند تراورتن رامشه موج دار،بی موج و کرم رامشه است.

معدن این سنگ نیز در منطقه آب ترش رامشه، روستایی در نزدیکی شهرستان جرقویه علیای اصفهان واقع شده است.

  • سنگ تراورتن طرق

تراورتن طرق از سنگ های تراورتن روشن پرتقاضا می باشد که دارای سورت های مختلف کرم،کرم روشن و شکلاتی است. به میزانی که رنگ زمینه به تیرگی رود و تخلخل ها و ناخالصی های موجود در آن بیش تر شود، سنگ در درجات ضعیف تری قرار می گیرد. معدن این سنگ در منطقه کشه نزدیکی اصفهان واقع شده است.

  • سنگ تراورتن ابیانه

تراورتن ابیانه سنگی با رنگ زمینه کرم روشن و یکدست است. تم رنگی سورت های ضعیف تر آن به سمت کرم تیره و بژ می رود و ناخالصی های تیره رنگی نیز در آن دیده می شود.

این سنگ از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به سنگ های تراورتن آتشکوه و دره بخاری دارد اما قیمت آن بسیار مناسب تر است که علت آن نیز تفاوت ساختار و جنس آن ها است زیرا تراورتن ابیانه دارای تخلخل بیشتر و مقاومت کمتری نسبت به تراورتن های مرغوب است.

    •  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *