جستجو

ویژگی‌ها و کاربردهای سنگ تراورتن

ویژگی‌ها و کاربردهای سنگ تراورتن

فهرست مطالب

بی‌نظیرترین سنگ نمای جهان سنگ تراورتن نام دارد. این سنگ را نمی‌توان یک سنگ نمای معمولی در نظر گرفت. خصوصیات شگفت‌‎انگیز سنگ تِراوِرتِن در تمامی ابعاد آن قابل مشاهده است. این سنگ هم در بافت و هم در رنگ با سایر سنگ‌ها متفاوت است. اهداف این مقاله از این قرار است:

  • معرفی سنگ تراورتن نما
  • بررسی مزایا و معایب سنگ تراورتن
  • بررسی و معرفی انواع سنگ سفید نما
  • قیمت و نحوه خرید سنگ تراورتن
تراورتن عباس آباد

معرفی تفصیلی سنگ تراورتن و کاربرد آن برای نماسازی

سنگ تراورتن انواع مختلفی دارد. انواع مختلف آن را می‌توان از بابت بافت، رنگ و محل استخراج آن دسته‌بندی کرد. سنگ تِراوِرتِنی که جهت بررسی مد نظر داریم سنگ تِراوِرتِن عباس آباد است. این سنگ از معدن خاصی در شهر محلات در استان مرکزی استخراج و روانه بازار می‌شود. این سنگ را می‌توان جزو خاص‌ترین سنگ‌هایی دانست که به عنوان سنگ نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیچ سنگ دیگری به عنوان سنگ تِراوِرتِن عباس آباد نمی‌تواند زیبا باشد. این سنگ جلوه بسیار گیرایی دارد.

بافت این سنگ از نوعی آهک است. به عبارتی می‌توان چنین گفت که رسوب خاک آهکی باعث به وجود آمدن معدن عباس آباد شده است. امروزه برخی از کارخانه‌ها سنگ تراورتن را به صورت مصنوعی و با فشرده‌سازی نوعی ملات آهکی تولید می‌کنند. خرید سنگ تراورتن طبیعی عباس آباد ضرر کمتری به محیط‌‌زیست می‌رساند. مواد شیمیایی و مضر بسیاری برای ساخت سنگ تراورتن مصنوعی وارد طبیعت می‌شود.

با خرید سنگ تراورتن طبیعی عباس آباد نه تنها از محیط‌زیست حفاظت خواهید کرد بلکه از مزایای بیشمار آن نیز بهره‌مند خواهید شد. البته بهره‌مندی از مزایای خرید سنگ تراورتن عباس آباد نیز تا حدود بسیاری به اعتبار فروشگاه مورد نظر بستگی دارد. چنین محصولی را حتما از فروشگاه‌ها و سنگبری‌های معتبر تهیه کنید.

تراورتن عباس آباد

انواع سنگ تراورتن

سنگ تراورتن عباس آباد در انواع مختلفی قابل تهیه است. پیمانکاران ساختمانی بسته به کاربرد، قیمت و ظاهر سنگ اقدام به خریداری آن می‌کنند. سنگ تراورتن عباس آباد از بابت نوع برش بر دو نوع است:

  • موج‌دار: سنگ تراورتن موج‌دار زمانی خلق می‌شود که برش سنگ عمود بر موج باشد. در اینجا منظور از موج نیز لایه‌های سنگ است. از آنجایی که سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی است لایه لایه بوده و دارای موج است. زمانی که برش عمو بر این موج‌ها باشد طرح سنگ نیز موج‌دار خواهد بود. از سنگ تِراوِرتِن موج‌دار در دکوراسیون داخلی می‌توان بهره برد.
  • بدون موج: انجام دادن برش در جهت موج از موج‌دار شدن سنگ تراورتن جلوگیری خواهد کرد. برش دادن سنگ در جهت موج باعث خواهد شد تا سطح سنگ صاف باشد. سنگ تراورتن بدون موج برای نمای خارجی من جمله نمای کلاسیک کاربرد دارد. این محصول بهترین سنگ ساختمانی است.

انواع سنگ تراورتن از جهت دیگری نیز قابل بررسی است. برای مثال می‌توان انواع آن را بر حسب رنگ معرفی کرد:

  • سفید یک‌دست (سوپر)
  • سفید با هاله‌های کرم (ممتاز)
  • کرم روشن
  • کرم بژ
تراورتن عباس آباد

کاربرد سنگ تراورتن در سایر قسمت‌های خانه

برخی کاربرد سنگ تراورتن سفید را تنها مختص به نمای بیرونی ساختمان می‌دانند. در حالی که سنگ تراورتن سفید تنها برای نماسازی کاربرد ندارد. شاید بتوان چنین ادعا کرد که سنگ تراورتن بیشترین کاربرد را در نماسازی و دکوراسیون خارجی ساختمان دارد. سنگ تراورتن سفید بسیار زیباتر و کاربردی‌تر از آن است که تنها برای نماسازی مورد استفاده قرار بگیرد. کاربردهای جالب بسیاری برای این محصول وجود دارد. چند نمونه از کاربردهای سنگ تراورتن را در دکوراسیون داخلی مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • ساخت پله با سنگ تراورتن: سنگ تراورتن سفید را می‌توان برای ساخت پله‌های فانتزی در دکوراسیون داخلی خانه استفاده کرد. سنگ سفید تراورتن هارمونی جالبی با سایر قسمت‌های خانه ایجاد می‌کند.
  • کفپوش برای راهروها و یا پارکینگ: به دلیل قیمت بالای سنگ تراورتن بسیاری این محصول را تنها برای نماسازی مورد استفاده قرار می‌دهند. در حالی که می‌توان از آن به عنوان کفپوش سنگی نیز استفاده کرد.
  • خلق اشکال هندسی و مجسمه: سنگ تراورتن نه تنها بسیار مستحکم است بلکه بافت نرمی دارد. این بافت نرم باعث می‌شود تا به خوبی شکل بگیرد و تبدیل به یک مجسمه زیبا شود.
  • ساخت استخر با سنگ تراورتن: سنگ تراورتن به دلیل بافت موج‌دار آن گزینه بسیار مناسبی برای ساخت استخر است. توجه داشته باشید که استخر باید تحت مراقبت‌های ویژه‌ای باشد تا جلبک نبندد.

مزایا و معایب سنگ تراورتن

خرید سنگ تراورتن خالی از مزیت نیست. این سنگ گران‌قیمت مزایای بسیار و همچنین معایبی دارد:

  • افرادی که در زمینه ساختمان‌سازی فعالیت دارند مهم‌ترین مزیت سنگ تراورتن را در وزن سبک آن می‌دانند. وزن سبک سنگ تراورتن نه تنها باعث می‌شود جابجایی آن راحت باشد بلکه برای چسباندن آن روی دیوار نیز با مشکل مواجه نخواهید شد.
  • سنگ تراورتن عباس آباد را می‌توانید به مانند لباسی فرض کنید که از ساختمان در برابر گرما و سرما محافظت می‌کند.
  • سنگ تراورتن جزو معدود سنگ‌هایی است که از حیث انبساط و انقباض بسیار پایدار است. این سنگ تغییر شکل نداده و در مدت زمان کمتری دچار فرسودگی می‌شود. به عبارتی طول عمر بالایی دارد.
  • سنگ تراورتن در رنگ‌های مختلفی قابل خریداری است. البته چنانچه به دنبال بهترین نوع سنگ تراورتن هستید رنگ سفید آن را انتخاب نمایید.

سنگ تراورتن هیچ عیبی ندارد اگر قیمت بالای آن را فاکتور بگیریم. غالبا قیمت این سنگ است که خریدار را  نسبت به تهیه آن پشیمان می‌کند. نماسازی ساختمان با سنگ تراورتن باعث خواهد شد تا هیچ دغدغه‌ای در مورد نم، رطوبت و یا استهلاک نما نداشته باشید. پس قیمت بالای سنگ تراورتن را فراموش کنید.

برای خرید از مجموعه ایران‌مهر و کسب اطلاعات بیشتر صفحات مجازی ما را دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *