جستجو

نحوه‌ی اجرای سنگ در نما

نحوه‌ی اجرای سنگ در نما

فهرست مطالب

نحوه‌ی اجرای سنگ در نما بسیار مهم است طراحی و اجرای صحیح آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عدم اجرای نمای سنگی به صورت صحیح و اصولی باعث می شود که بعد از مدتی در اثر گرما و سرما و یا باد و حوادث طبیعی، سنگ نمای ساختمان سقوط کند و باعث خطرات جانی و مالی فراوانی گردد. در این مقاله به بررسی انواع روشهای اصولی اجرای نمای ساختمان با سنگ می پردازیم

چرا از سنگ در نمای ساختمان استفاده می‌شود؟

  • سنگ ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند، به اصلی ترین متریال برای نماکاری ساختمان ها تبدیل شدند.
  • همانطور که سنگ کاری راه پله و بخش‌های داخلی ساختمان تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری ساختمان دارد، سنگ کاری نمای ساختمان هم مانند لباسی هست که تن عریان ساختمان رو میپوشونه و ظاهر آراسته و زیبایی رو به اون هدیه میدهد.
  • علاوه بر این، سنگ کاری نما مقاومت و طول عمر ساختمان رو هم بالا میبرد و از هدر رفت انرژی های گرمایشی و سرمایشی داخل خانه جلوگیری می‌کند.

اشکالات رایج در اجرای نمای سنگ

سنگ‌کاران برای جلوگیری از ریزش دوغاب از پشت سنگ، دو طرف انتهایی نما را معمولاً با مچاله کردن گونی‌های سیمان و قراردادن در بین سنگ و دیوار خارجی نما می‌پوشانند و بعد از اتمام سنگ‌کاری مبادرت به برداشتن گونی‌ها و پر کردن فضاهای خالی با ملات ماسه سیمان نمی‌کنند؛ ازاین‌رو به علت عدم چسبندگی مناسب قطعات سنگ کناری نما به دیوار پشتشان بعدا به موجب عواملی مانند وزش شدید باد، سنگها از نما جدا شده و سقوط می کنند.

در برخی موارد جهت پر کردن زیر سازی ها (مثل قسمت I شکل تیرها یا ستونهای فولادی) از ملات گچ و یا گچ و خاک به منظور نصب آجر و یا سایر پر کننده ها استفاده می گردد و در نهایت روی آن سنگ کاری می شود و یا حتی بعضا جهت نگهداری اولیه و موقت قسمتهایی از سنگ کاری در حین کار از ملات گچ یا گچ و خاک استفاده می شود و بعدها در اثر جذب رطوبت یا خیس شدن، ملات مذکور متورم شده و باعث جدا شدن و سقوط سنگ اطراف خود می شود. در این خصوص استفاده از چسب سنگ جهت نگهداشتن موقت سنگ و استفاده از ملات سیمان جهت زیرسازیها توصیه می شود

تراورتن عباس آباد

مراحل نصب سنگ نما تراورتن

برای نصب سنگ نما تراورتن باید چند مرحله را طی کنید تا نمایی زیبا به ساختمان خود بدهید. زیرسازی قبل از نصب سنگ نما تراورتن باید انجام شود. این کار بسیار ساده است اما لازم و ضروری است که حتما آن را انجام دهید. در ادامه مراحل نصب سنگ نما تراورتن را توضیح خواهیم داد

آماده سازی سطح نصب سنگ نما تراورتن

  1. هرگونه قطعه‌ای که از قبل روی سطوح بوده مانند کفپوش، لمینت و یا ورقه‌ها باید تعمیر و یا به طور کامل جایگزین شوند.
  2. اگر روی سطح بتنی زیر کار ترک وجود دارد باید به طور کامل تعمیر و یا به وسیله‌ی مصالح برنده ترک، پوشیده شوند.
  3. چوب‌هایی که خراب و یا از بین رفته‌اند باید به صورت مناسب تقویت و یا جایگزین شوند.

. از خشک بودن سنگ تراورتن خود اطمینان حاصل کنید

سنگ تراورتنی که قرار است روی سطح مورد نظر شما قرار بگیرد باید کاملا خشک باشد. شما نمی‌توانید این سنگ‌ها را به صورت مرطوب روی سطوح نصب کنید. علاوه بر سنگ، سطح زیرین آن نیز باشد خشک باشد. پس دقت داشته باشید که سنگ تراورتن و بست آن کاملا خشک باشد.

سنگ تراورتن مورد نظر خود را قبل از نصب بچینید و طراحی کنید

تراورتن سنگی طبیعی با تنوع بالا است. پس باید در طول فرآیند نصب، به گونه‌ای طراحی و ترکیب شود تا همه‌ی تکه‌های تیره و روشن آن با اندازه‌های گوناگون در یک قسمت جمع نشود تا ترکیب زیبایی را به نمایش بگذارد. در پایان باید قطعات را خشک کرده و کنار هم بچینید.

اگر اندازه‌های گوناگونی از سنگ تراورتن را در اختیار دارید باید مرتبا آن‌ها را کنار هم بچینید و چینش آن را مدام تغییر دهید تا به شکل مورد علاقه‌ی خود دست یابید. این کار را با دو یا سه عدد از این سنگ شروع کنید. نما رومی سنگ تراورتن باید با دقت بالایی چیده شود تا یک طرح تمیز و بدون نقص داشته باشید.

تراورتن عباس آباد

نصب سنگ نما تراورتن

برای چیدن سنگ فرش‌های تراورتن بهتر است که از گوشه شروع کنید. برای اطمینان از محکم قرار گرفتن سنگ فرش‌ها، آن‌ها را با نیروی زیاد روی ملات فشار دهید. اگر لازم است که سنگ‌ها را برش دهید، حتما این کار را قبل از شروع نصب سنگ نما تراورتن انجام دهید.

خشک شدن ملات

باید به ملات فرصت دهید تا به صورت کامل خشک شود و سنگ‌ها را در جای خود محکم نگه دارد. پس از نصب سنگ‌ها، سطح را تمیز کرده و ۲۴ تا ۳۶ ساعت برای خشک شدن و گرفتن ملات صبر کنید.

آب بندی

پس از اینکه ملات به طور کامل خشک شد، نوبت به آب بندی می‌رسد. برای این کار پس از تمیز کردن سطح باید تایل‌ها یا سنگ فرش‌ها را با مواد مخصوص آب بندی کنید.

جلادهی به سنگ نما

اگر می‌خواهید که سنگ نمای شما همیشه براق و زیبا به نظر برسد، می‌توانید با ماده‌ای به نام سیلر این کار را انجام دهید. البته می‌توانید به همراه سیلر از مواد جلا دهنده نیز استفاده کنید.

انواع سیلر

سیلرها موادی پاک کننده برای تمیز کردن و براق کردن سنگ‌ها هستند که به دو صورت طبیعی و تقویتی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

سیلر تقویتی

این نوع سیلر حالت براقیت به سنگ می‌دهد و رنگ آن را دو درجه تیره تر می‌کند.

سیلر طبیعی

سیلر طبیعی تغییری روی سنگ ایجاد نمی‌کند و تنها برای افزایش مقاومت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.بهتر است سیلرها را هر ۵ سال یک بار تمدید کنید. البته برای نماهای خارجی این زمان، ۳ سال است. مخصوصا در نواحی که بارش در آن زیاد است.

در آخر بهتر هست که برای نماکاری ساختمان، پارامتر های مالی، جوی، جغرافیایی و دیگر موارد متناسب با شرایط ساختمان و محیط مورد نظر را بسنجید. سپس با توجه به همین شرایط و معیار هایی که در نظر گرفتید، سنگ نمایی که می‌خواهید رو انتخاب کنید. از آنجایی که سنگ نما مانند لباس، بدنه ی ساختمان شما را می پوشاند و تاثیر بسیاری بر زیبایی ظاهری آن دارد، بنابر این بهتر هست که اولین معیار شما در هنگام انتخاب، سلیقه و نظر شخصی شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *