جستجو

نمای مدرن و نمای کلاسیک چه تفاوتی دارند؟

نمای مدرن و نمای کلاسیک چه تفاوتی دارند؟

فهرست مطالب

نمای مدرن و نمای کلاسیک(رومی) دو سبک پرطرفدار در معماری معاصر به شمار می‌روند و در بیشتر نماسازی ها غالبا این دو سبک طراحی و اجرا می شود.

اما چرا نما اهمیت دارد و دلیل پرطرفدار بودن این دو سبک چیست؟

بخش بیرونی ساختمان را نما می گوییم. این بخش از مهم ترین بخش های خارجی یک ساختمان به شما می رود. جدا از زیبایی ظاهری و جلوه ی ساختمان به علت قرار گرفتن در شرایط جوی متفاوت و نور مستقیم خورشید استفاده از مصالح با کیفیت و مقاوم از مهم ترین مسائلی است که باید در اجرای نما به آن توجه کرد.

تراورتن عباس آباد

نمای مدرن

نمای مدرن از جمله سبک‌های پرطرفدار در طراحی و اجرای نمای ساختمان به حساب می‌آید.

نمای مدرن از جمله سبک‌های ترکیبی در معماری است، اصول این سبک طراحی سادگی و بی آلایشی آن است و امکان استفاده از انواع متریال ها را برای معماران به وجود می‌آورد، با این حال استفاده بیش از ۴ متریال در نمای ساختمان باعث سردرگمی بیننده و نامتوازنی نمای ساختمان می‌شود.

 

ویژگی های نمای مدرن:

    • سادگی و عملکردی بودن
    • امکان طراحی نما با به کارگیری و استفاده از مصالح متنوع جدید و سنتی و ترکیبی از هر دو، مصالحی هم چون کامپوزیت، آجر، سنگ، چوب، بتن، شیشه و…
    • استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در طراحی مصالح و روش‌های اجرا و ساخت
    • امکان ایجاد تناسب با بودجه کارفرما و اقتصادی بودن این سبک طراحی

در مقاله ای جدا به طور مفصل به معرفی نمای مدرن پرداختیم که از اینجا می توانید به این مقاله دسترسی پیدا کنید

تراورتن عباس آباد

نمای کلاسیک(رومی)

این نما برگرفته از معماری رومی و یونانی است. برای اجرای نمای رومی از سنگهای طبیعی ارزشمند و سیمان سفید استفاده می شود. طراحی نما رومی به ساختمان ظاهری شیک و مدرن می دهد و به همین دلیل است که از جمله نماهای پرطرفدار محسوب می شود

زمانی که شما نمای رومی سنگی را برای ساختمان خود انتخاب می کنید، به ظاهر آن ساختمان ظاهری لوکس و مدرن می بخشید. وجود ستون های بزرگ و بلند، ریزه کاری های جذاب و نورپردازی های خاص از جمله ویژگی های ساختمانها با نما رومی هستند.

ویژگی های نمای کلاسیک(رومی):

    • قوس های به صورت گرد شکل و عریض اجرا می شوند.
    • از المانها و مجسمه ها در این نما استفاده می شود.
    • ستون ها، به شیوه های نمای رومی، دوریک، قرنتی و یونیک، اجرا می شوند.
    • دارای جزییات بیشتری نسبت به سایر نماها می باشد.
    • به دلیل داشتن جزییات بیشتر شاسی کشی نما هزینه بیشتری را به کارفرما تحمیل میکند.

برای آشنایی بیشتر با این نما کلیک کنید.

تراورتن عباس آباد
تراورتن عباس آباد

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک(رومی):

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم مهمترین تفاوت طراحی نمای مدرن و کلاسیک در نوع متریال استفاده شده در این دو سبک از طراحی نمای ساختمان است. برای مثال: عمده متریال استفاده شده در نمای کلاسیک را مصالح سنگی تشکیل می‌دهند، در حالی که در نمای مدرن می‌توان از متریال‌ها به صورت تکی یا ترکیبی استفاده کرد.

اما تفاوت نمای مدرن و کلاسیک بیش از همین یک مورد هست که در ادامه به برخی از بارزترین تفاوت های این دو سبک طراحی نما می‌پردازیم:

    • فرم کلی نمای مدرن برگرفته شده از خطوط عمودی و افقی است، در صورتی که در طراحی نمای کلاسیک عموما از خطوط خمیده استفاده می‌شود.
    • در طراحی نمای مدرن امکان استفاده از تکنولوژی‌های بروز در صنعت معماری وجود دارد، این در حالی است که در طراحی نمای کلاسیک این امکان به ندرت و با توجه به خواسته کارفرما پیش می‌آید.
    • در طراحی نمای کلاسیک حفظ تقارن در ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در صورتی که در طراحی نمای مدرن، تقارن معنایی ندارد و طرح تنها از نظم به خصوصی به وجود آمده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *