جستجو

سنگ نما در مناطق گرمسیر

تراورتن عباس آباد

فهرست مطالب

ایران کشور پهناوری است که از تنوع آب و هوایی خوبی برخوردار است. اقلیم متنوع و متفاوت در ایران سبب شده تا در نواحی مختلف شاهد آب و هوای متفاوتی باشیم.

برخی از مناطق در ایران سرد و کوهستانی، برخی دیگر گرم و شرجی، بسیاری از مناطق گرم و کویری و قسمت‌هایی معتدل و شهرهایی هم بارانی و مرطوب هستند.

این تنوع اقلیم و شرایط آب‌وهوایی تاثیر مستقیم در سبک زندگی ساکنین مناطق گذاشته است. از شیوه معماری و ساختمان‌سازی تا آداب و رسوم و فرهنگ با هم تفاوت دارند.

اصول معماری در هر منطقه ای باید با توجه به آب و هوای آن منطقه رعایت شود. این اصول شامل ویژگی هایی می شود که به آنها می پردازیم:

تراورتن عباس آباد

۱.عایق گرما

در مناطق گرمسیر با توجه به اینکه دمای شب و روز اختلاف زیادی باهم دارد و در شب هوا خنکتر است هوای داخل ساختمان هم به همین ترتیب مطبوع تر می شود.

از مهمترین ویژگی هایی که در معماری مناطق گرمسیر دیده می شود ساخت بناهایی با قابلیت حفظ هوای سرد داخل ساختمان است.این موضوع در سنگ نما هم رعایت می شود و عموما از سنگ هایی استفاده می شود که عایق قوی در برابر نفوذ نور خورشید و گرما به داخل باشد.

استفاده از برخی از سنگ‌های طبیعی در نمای ساختمان باعث می‌شود تا خانه‌های شهرهای گرم کمتر به سیستم‌های سرمایشی نیاز داشته باشند.

۲.رنگ سنگ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر باید در نظر داشته باشیم رنگ سنگ و مصالح است. در شهرهای گرمسیری میزان تابش نور خورشید شدید است و انتقال گرما و حرارت از بیرون به داخل ساختمان به سرعت انجام می‌شود.

و همین امر باعث می شود که میزان افزایش دمای محیط داخل ساختمان‌ها به اندازه‌ای بالا رود که حتی وسایل سرمایشی هم برای خنک‌تر کردن هوا عملکرد چندانی نداشته باشند.

نمای ساختمان یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که مستقیم در معرض گرما و تابش نور خورشید قرار دارد. به همین دلیل باید در انتخاب رنگ مصالح و سنگ برای نمای ساختمان دقت کرد و از متریال مناسب استفاده کرد.

انتخاب مصالح با رنگ‌های روشن یکی از راه‌های مقابل با جذب گرمای شدید نور خورشید است. برای مثال سنگ‌های تراورتن و سنگ‌های گرانیتی سفید و کرم به میزان ۳۵ درصد کمتر از رنگ‌های تیره نور خورشید را جذب می‌کنند.  بنابراین بهترین رنگ برای سنگ نمای مناطق گرمسیر و بیابانی رنگ‌های سرد و روشن مانند آبی، کرم، سفید و شیری است.

۳.میزان انتقال حرارت

سنگ‌ها مانند هر عنصر دیگری قابلیت انتقال حرارت را دارند. به همین دلیل در هنگام انتخاب بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر باید به میزان و قدرت انتقال حرارت در سنگ‌ها توجه کنید. همچنین باید سنگ‌هایی را تهیه کنید که در برابر انقباض و انبساط ناشی از تغیر دما در طول شبانه‌روز مقاوم باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های سنگ‌های ساختمانی شهرهای گرم و خشک ثبات رنگ در برابر نور خورشید است. با توجه به شدت تشعشات نور خورشید باید سنگ‌هایی را انتخاب کنید که به مرور زمان دچار رنگ پریدگی و آسیب نشوند.

تراورتن عباس آباد

یکی از بهترین سنگ‌هایی که هم در مناطق سرد و هم در مناطق گرم کاربرد دارد و همه ویژگی‌های یک سنگ نمای مناسب را به ارث برده، سنگ تراورتن است.

تراورتن‌ها سنگ‌هایی با تخلخل و خلل و فرج نامنظم هستند. این موضوع باعث شده تا سنگ‌های تراورتن در برابر گرما و سرمای شدید تاب آوری قابل توجهی داشته باشند.

وجود خلل و فرج درون سنگ‌های تراورتن باعث می‌شود تا در انقباضات و انبساط هوایی دچار ترک و شکستگی نشوند.

درباره ویژگی سنگ نمای مناسب مناطق گرمسیر توضیح دادیم و شما را با نکاتی که لازم است به آنها توجه کنید آشنا کردیم.

ویژگی‌هایی مانند رنگ، استحکام و مقاومت و میزان انتقال حرارت در سنگ نمای شهرهای گرم و بیابانی مهم هستند. اما نکته مهم‌تر تهیه سنگ باکیفیت از کارخانجات معتبر است.

متاسفانه شاید در برخی از کارخانجات برش سنگ عملیات سورت، صیقل و برش سنگ به دقت انجام نشود و بعد از مدتی هزینه‌های ناشی از تعمیرات یا تعویض سنگ نما به شما تحمیل شود.

مجموعه سنگ ایران مهر با دستگاه های به روز و کادر متخصص و مجرب یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ تراورتن عباس آباد می باشد. افتخار این مجموعه تولید محصولی با کیفیت در انواع و سورت های مختلف و جلب رضایت مشتری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *