جستجو

آشنایی با مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما

مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما

فهرست مطالب

سنگ نما یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی و زیبایی هر ساختمانی است. این عنصر علاوه بر زیبایی، به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی نیز عمل می‌کند و می‌تواند به حفظ دمای ساختمان در فصول مختلف سال کمک کند.  سنگ‌هایی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند و هر یک با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، جهت استفاده در سبک خاصی از طراحی نما مناسب هستند. این مهم ضرورت شناخت مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما را بیش از پیش نشان می‌دهد.

از این رو با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم که، برخی از معیار‌ها و فاکتور‌های مهم در انتخاب سنگ نما را به شما معرفی نماییم، تا بتوانید از بروز خسارات احتمالی و هزینه‌های مربوط به تعمیرات نما جلوگیری نمایید. اما پیش از آن لازم است دریابیم، استفاده از سنگ در نمای ساختمان چه مزایایی دارد؟

تراورتن عباس آباد

مزایای استفاده از سنگ در نما

استفاده از سنگ در نمای ساختمان دارای مزایای بسیاری است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • زیبایی و شکوه: سنگ‌ها به دلیل طرح‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های متنوع، نمای ساختمان را زیبا و چشم‌نواز می‌سازند. انتخاب انواع مختلف سنگ‌ها به طراحان این امکان را می‌دهد که نما را متناسب با سلیقه مشتریان یا هماهنگ با محیط اطراف طراحی نمایند. یکی از زیبا‌ترین سنگ‌های نما سنگ تراورتن عباس آباد سفید است. این سنگ به دلیل جلا و شفافیت خیره‌کننده به سنگ مرمر شباهت دارد.
  • دوام و مقاومت: توجه به ماندگاری و دوام سنگ، یکی از مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما است. سنگ‌ها از جمله مصالح ساختمانی با دوام و مقاوم در برابر عوامل محیطی مانند باران، باد، حرارت، نور خورشید و سایر شرایط آب و هوایی هستند. این خصوصیات باعث افزایش طول عمر ساختمان می‌شوند. در این راستا بهتر است، از سنگ‌های مقاوم مانند انواع سنگ تراورتن در نمای ساختمان استفاده نماییم.
  • کاهش نیاز به نگهداری: سنگ‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و آب و هوا، نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری نسبت به مصالح دیگر دارند. این ویژگی موجب کاهش هزینه‌های نگهداری در طول زمان می‌شود. به عنوان مثال، شما با خرید انواع سنگ عباس آباد، تا سال‌ها از حیث هزینه نگهداری و تعمیرات رهایی خواهید یافت.
  • استفاده در محیط‌های مختلف: سنگ‌ها به عنوان مصالح چند منظوره قابل استفاده در محیط‌های مختلف مانند نما، کف، دیوارها و حتی در فضاهای داخلی ساختمان هستند. این ویژگی به ویژه در مورد سنگ تراورتن عباس آباد که قابل استفاده در اقلیم‌های متفاوت آب و هوایی است، موجب شده تا بیش از پیش مورد توجه معماران و ساختمان سازان قرار گیرد.
  • مقاومت در برابر حریق: بسیاری از انواع سنگ‌ها به دلیل ماهیت غیرقابل اشتعال خود، مقاومت خوبی در برابر حریق دارند. این ویژگی می‌تواند ایمنی ساختمان را افزایش دهد.
  • محیط زیست و پایداری: برخی از سنگ‌ها از منابع طبیعی مانند گرانیت یا مرمر به دست می‌آیند و مورد تأیید محیط زیست قرار می‌گیرند. انتخاب سنگ‌های محیطی می‌تواند به پایداری محیط زیست کمک کند.
تراورتن عباس آباد آتاکاما A

مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما

انتخاب اصولی و صحیح سنگ برای نمای خارجی ساختمان، یک فرآیند حیاتی و حائز اهمیت است. در این زمینه، مهم‌ترین مواردی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. مقاومت سنگ نمای انتخابی در برابر حرارت و حریق

یکی از مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما، مقاوم بودن سنگ در برابر حرارت و آتش‌سوزی است. برخی از سنگ‌ها در مقابل حرارت ورودی از منابع مختلف مانند آفتاب یا دمای بالا حساس هستند. از این رو ممکن است بر اثر اختلاف دمای روز و شب یا تغییرات ناگهانی شرایط جوی، ترک بخورند. به همین دلیل بهتر است از سنگ‌هایی مانند تراورتن عباس آباد که بی‌شک مقاوم ترین سنگ نما است در طراحی نمای خارجی ساختمان خود استفاده نمایید. زیرا این سنگ از مقاومت مناسبی در برابر شکست و حرارت برخوردار است.

  1. توجه به هزینه و بودجه

هزینه یکی دیگر از مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما می‌باشد. بودجه خود را به دقت بررسی کرده و سعی کنید سنگ ‌نمایی را انتخاب کنید که، هم با سلیقه شما و نیز با بودجه‌ی پروژه ساخت سازگار باشد. زیرا می‌بایست، هزینه‌های مرتبط با سنگ نما شامل قیمت خود سنگ و هزینه نصب و نگهداری آن، با بودجه مورد نظر همخوانی داشته باشد تا انتخابی عقلانی و مقرون به صرفه انجام شود.

  1. جنس، تنوع و یکنواخت بودن بافت سنگ نما

تراورتن، گرانیت و مرمر جزو رایج‌ترین سنگ‌های مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان هستند و  هر یک دارای خصوصیات منحصر به فردی می‌باشند. برای مثال، تراورتن دارای بافت زبر و رنگ‌های گوناگون، گرانیت سطح صاف و مقاومت بالا و مرمر زیبایی ویژه و رنگ‌های گرم بسیار خیره‌کننده‌ای دارد. دقت داشته باشید که انتخاب سنگی با جنس متناسب با سبک معماری ساختمان و نیز مطابق با نیاز محیط اطراف از جمله مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

در این میان سنگ‌های تراورتن به ویژه تراورتن عباس آباد به دلیل تنوع رنگ و بافت، انتخابی مناسب برای زیبا آرایی و ایجاد تنوع در نما هستند. همچنین، توجه به یکنواختی ترکیب و بافت سنگ‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا سنگ‌های یکنواخت‌تر علاوه بر آنکه دوام بالا‌تری دارند، زیبایی چشمگیر‌تری نیز به ظاهر نما می‌بخشند.

تراورتن عباس آباد
  1. توجه به شیوه نگهداری و مراقبت

برخی از سنگ‌های مورد استفاده جهت ‌نما، نیاز به نگهداری و مراقبت خاصی دارند. قبل از انتخاب، مطالعه کنید که سنگ ‌نمای مورد نظر چه نوع نگهداری و تعمیراتی را نیاز دارد. آیا به آسانی تمیز می‌شود یا نیاز به پوشش‌های خاصی دارد؟. اگر به دنبال انتخابی مطمئن هستید و می‌خواهید تا حد امکان از پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات نمای ساختمان خود اجتناب کنید یا آن‌ها را به حداقل برسانید، تراورتن عباس آباد اصل و با کیفیت را خریداری نمایید. اگر نمی‌دانید که نمونه با کیفیت این نوع سنگ را از کجا تهیه کنید، بهتر است از سایت صنایع سنگ ایران مهر بازدید کنید. ایران مهر، یکی از معتبر‌ترین مراجع تخصصی تولید انواع سنگ تراورتن عباس آباد با کیفیت و مقاوم است.

  1. بررسی تاثیرات زیست محیطی سنگ نما

در دوران معاصر، اهمیت مسائل زیست محیطی بیش از پیش افزایش یافته است. برخی از انواع سنگ ‌نما باعث ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند. در نظر داشته باشید، بهترین سنگ نما سنگی است که، در برابر آلودگی و رطوبت مقاومت داشته باشد. به این دلیل که، به راحتی نگهداری شود و تاثیرات زیست‌محیطی ناشی از آن به حداقل رسد. بنابراین، قبل از خرید سنگ‌ نما کسب اطلاع کنید که، سنگ انتخابی شما چه تاثیراتی بر محیط زیست دارد. آیا با اصول حفاظت از محیط زیست سازگار است یا خیر؟. توجه به این مهم جزو مهم ترین موارد در انتخاب سنگ مناسب نما به شمار می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *